راهنمای آموزش بازاریابی : بازاریابی چیست؟
راهنمای گام به گام آموزش بازاریابی
بازاریابی را می توان مجموعه ای از فرایندها جهت پاسخ به این سوال مشتری در نظر گرفت که “چرا یک مشتری باید از شما، و نه از سایر رقبا، خدمت و یا کالایی را خریداری نماید؟” اگر نتوانید به این سوال پاسخ دهید، قادر به بازاریابی محصول و یا خدمت خود نخواهید بود. همه چیز به سادگی خوردن یک لیوان آب است؛ اگر شما بتوانید روش بازاریابی متناسب با محصول خود را پیدا کرده و پیام بازاریابی خود را به بهترین شکل ممکن به مشتری خود ارسال نمایید.
بسیاری از سازمان ها اینگونه فکر می کنند که بازاریابی تنها یک فرایند ابتدایی جهت فروش است. نه، به هیچ وجه اینطور نیست. تکنیک های بازاریابی شامل تمام آن چیزی می شود که به نحوی با مشتری در تعامل است. از تبلیغات گرفته تا هر آنچه که مشتری ممکن است را در مورد محصول درگیر می کند؛ و یا حتی خدمات مشتری و پیگیری های بعدی.
بیشتر بخوانید: ۷۲ علامت اختصاری بازاریابی
برای بسیاری از افراد تفاوتی بین بازاریابی و تبلیغات و حتی بازاریابی و فروش هیچ تفاوتی وجود ندارد. تفاوت بین این ۲ مقوله اولین گام در راستای آموزش بازاریابی بوده و در قسمت های بعدی آموزش بازاریابی توضیح داده خواهد شد.
بازاریابی چگونه تعریف می شود؟
واژه بازاریابی در بسیاری از منابع و دوره های آموزش بازاریابی توسط متخصصین این علم، به این شکل تعریف شده است: ” مجموعه تمام فرایندهایی که در مراحل دریافت یک محصول و یا خدمت، از تولیدکننده تا تحویل آن به مشتری نهایی، دخالت دارند، بازاریابی نامیده می شود.” بر اساس این تعریف بازاریابی شامل مفاهیم مربوط به تولید و ساخت یک محصول و یا خدمت، شناسایی بازار هدف و مشتریان بالقوه، معرفی و ترویج محصول از طریق شبکه های فروش، می باشد.
چگونه بازاریابی را باید شناخت؟
اولین مرحله آموزش بازاریابی آشنایی و شناخت ” چهار P بازاریابی ” (marketing 4`P) قابل کسب است:
-
محصول (Product )
-
قیمت (Price)
-
توسعه(Promotion)
-
مکان (Place)
با اولین P بازاریابی شروع می کنیم:
محصول: کارخانجات و سازمان ها مراحل مختلفی جهت درک زمان آمادگی ارائه محصول و یا خدمت خود به مشتری دارند. اولین مرحله این فرایند “خلق ایده” است. مرحله ای که طی آن ایده های تولید محصول جدید مورد بررسی قرار می گیرند. سپس بخش بازاریابی به انجام آزمون های مختلف برای اطمینان از کیفیت مطلوب محصول تولیدی و جایگاه آن در بین علایق مشتریان می پردازند.
بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از برنامه بازاریابی برای کسب و کارها
در صورتی که مشخص گردد محصول مورد نظر مورد علاقه مشتریان می باشد، بخش بازاریابی ممکن است محصول را در حجم کم تولید و بین برخی مشتریان به فروش برساند.
قبل از اینکه محصول وارد بازار شود، سازمان باید تصمیم بگیرند که چه سبک، اندازه، طعم و یا عطری متناسب با محصول آن ها بوده و به بهترین شکل ممکن بسته بندی متناسب با محصول خود را انتخاب نمایند. مشتریان بیشترین داده ورودی را برای این تصمیم گیری در اختیار سازمان قرار می دهند.
قیمت: شرکت ها بایستی از حداقل قیمت ممکن محصول خود برای کسب حداکثر سود اطلاع داشته باشند. یکی از روش های تعیین سطح قیمت یک محصول، مقایسه آن با محصولات رقیب و قیمت آن ها می باشد؛ در این صورت، احتمالا سازمان علاوه بر این که توان پوشش هزینه های تولید محصول خود را خواهد داشت، در حد قابل قبولی سود نیز کسب خواهد کرد. با این حال، در صورتی که سازمان بخواهد محصول جدیدی را به بازار معرفی نماید، بایستی مشخص کنند که مشتریان در چه سطح قیمتی حاضر به خرید محصول آن ها هستند. با افزایش بی رویه قیمت یک محصول نسبت به ارزش آن، میزان خرید مشتریان به صورت نمایی کاهش پیدا خواهد کرد.
توسعه: این بخش مربوط به بروشورها، تبلیغات و مجموعه اطلاعاتی است که شرکت آن ها را در اختیار مشتریان خود قرار داده و از این طریق ایجاد حس علاقه در آنان می نماید. توسعه عموما ۲ هدف را دنبال می کند: ایجاد سرنخ برای انجام اولین خرید و تکرار مجدد خرید توسط مشتری.
مکان: در علم بازاریابی به مفهوم توزیع و پخش است؛ به این معنی که محصول در چه زمانی و در چه محلی باید به فروش برسد. به عنوان مثال آیا عملیات فروش محصول بایستی توسط عمده فروشان انجام گردد یا خرده فروشان؟
در بازارهای صنعتی، فرایند خرید بسیار طولانی و با تصمیم گیرنده های فراوانی همراه است. برخی از سازمان ها محصول و یا خدمت خود را در سطح منطقه ای به فروش می رسانند، این در حالیست که برخی دیگر محصول خود را در تمام سطح کشور و یا حتی به صورت بین المللی پخش می کنند.
بیشتر بخوانید: راهنمای گام به گام ساخت یک برنامه بازاریابی
اهداف بازاریابی
Evan Carmichael مشاور و متخصص امور بازاریابی اهداف اصلی بازاریابی را اینگونه بیان می کند:
۱- جلب توجه بازار هدف
۲- تسهیل انجام فرایند خرید
۳- کسب مشتری با انجام اقداماتی خاص، کم خطر و آسان
با در نظر این اهداف، می توان گفت فروش، تخفیف ها، کلیه فرایندهای داد و ستد و حتی تعیین اینکه چه تعداد کالا بایستی به فروش برسد، جز حوزه بازاریابی قرار می گیرند. با این دیدگاه، بازاریابی سنگ زیربنای هر تجارتی می باشد.
انواع مدل های بازاریابی
تبلیغات کاغذی، رادیویی، تلوزیونی، ارسال ایمیل و بازاریابی اینترنتی را می توان به عنوان یک دسته بندی کلی از بازاریابی نام برد. سازمان هایی که به واسطه اینترنت فروش خود را انجام می دهند، سایت خود را بهینه کرده و از این طریق در فرایند جست و جوی موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو در رتبه بالاتری قرار می گیرند. روزنامه ها و خبرگزاری ها نیز نوعی دیگر از روش های بازاریابی هستند که منجر به خلق سرنخ می شوند. برخی از سازمان ها نیز با استفاده از روش های بازاریابی ارجاع (referral marketing) برنامه بازاریابی خود را پیاده سازی می کنند.
در چند سال گذشته، بازاریابی رسانه های اجتماعی نیز به عنوان یکی از روش های بازاریابی نوین شناخته شده است؛ روش هایی مانند تبلیغات از طریق گوگل، ارائه پیشنهاداتی در مورد محصولات در توئیتر به همراه لینک دهی به وبسایت خود و انجام بحث های تخصصی در ورد برخی محصولات در لینکدین. با توجه به آنچه توضیح داده شد، می توان گفت بازاریابی تمامی فرایندهای اطلاع رسانی، جذب و ترغیب کردن افراد جهت انجام یک خرید است.
پیشنهاد نویسنده: آموزش تکنیک های فروش آنلاین
سلام
خیلی عالی و راهبردی بود
سپاس
مرسی از این پست جالبتون که عالی و پر محتوا است
بسیار مطلب جالب و پرکاربردی بود ولی اهداف بازاریابی به نظرم چیزی بیشتر از این چیزها خواهد بود مجزا براش مطلب بزارید به نظرم
بازاریابی و تبلیغات از رموز اصلی موفقیت در کسب و کار است. در دنیای پرمشغله امروزی جذب مشتری بسیار مهم است.
کلیات خوبی برای شروع بود