راهنمای آموزش بازاریابی : تحقیقات بازار

0

راهنمای گام به گام آموزش بازاریابی


در جلسات قبل دروس آموزش بازاریابی با مفاهیم پایه ای و تعاریف بازاریابی، تبلیغات، فروش و تفاوت های این ۳ آشنا شدیم. حال که بازاریابی رو شناختیم، زمان آن است که به بررسی موضوع “تحقیقات بازار” بپردازیم.

هدف تحقیقات بازار فراهم آوردن جزئیات عالی و دقیق از نیازها، ترجیحات و رفتار مصرف کننده برای تصمیم گیرندگان است. یک کسب و کار با اطلاعات برتر از مزیت رقابتی بهره می ­برد که برای آن­ها فرصت ارائه پیشنهادهای برتر، هدف گیری اثربخش­ تر بازارها و اجرای بهتر برنامه بازاریابی فراهم می آورد.

MIS، تحقیقات بازاریابی، و تحقیقات بازار: چگونه از هم متمایزشان می کنید؟

در هر رشته ای، وجود توافق کامل میان متخصصان درباره عرف و رویه ها معمول نیست. رشته بازاریابی از این امر مستثنا نبوده و همین گرایش برای عدم توافق بر سر موضوعات خاص وجود دارد. عدم توافق معمول بر سر چگونگی طبقه بندی کاری است که بازاریابان و تبلیغ کنندگان انجام می دهند. این عدم توافق بر تعاریف اصطلاحات تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار متمرکز است.

بهتر است ابتدا نگاهی به برخی از تعاریف بیاندازیم.


بیشتر بخوانید: تازه های بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۷


عرف/ روند

بازاریابی اصطلاحی چتر مانند است که به تمامی فعالیت هایی اشاره دارد که شامل خلق، ترفیع، و انتقال انواع موجودیت ها به مصرف کنندگان و سازمان ها می شوند. جایی که بازاریابی در ابتدا به کالاها و خدمات اشاره می کند، فهرستی از موجودیت هایی که اکنون می توانند بازاریابی شوند عبارتند از رویدادها، تجارب، مکان ها، سازمان ها، ویژگی ها، افراد، اطلاعات و ایده ها.

همانطور که می بینید، بازاریابی یک چتر بسیار بزرگ است.

طبقه بندی

با طبقه بندی فعالیت های بازاریابی، متخصصان در این حوزه قادر هستند تا درباره بازاریابی به شیوه ای سخن بگویند که به آن ها کمک کند یکدیگر را بهتر درک کنند. طبقه بندی ایده متفاوت را در طبقات قرار داده و چارچوبی مشترک برای زبان ارائه می کند. به عنوان مثال، طبقه بندی وسیع می تواند فعالیت ها را به درون بازارایابی، تحقیق و تجزیه و تحلیل، تبلیغات، و خرید رسانه یا انتشار طبقه بندی کند.

راهنمای آموزش بازاریابی : تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

تحقیقات بازار مجموعه سیستماتیک و تفسیر داده ها از طریق استفاده از روش های تحلیلی و رویکردهایی است که توسعه بینش جهت حمایت از تصمیم را افزایش می دهد. تحقیقات بازار اساسا هرگونه فعالیت برنامه ریزی شده ای هستند که منجر به جمع آوری اطلاعات درباره بازارها، رقبا و مشتریان می شود.

تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی شامل مجموعه عینی و تفسیر داده ها از طریق به کارگیری روش های تجزیه و تحلیل و رویکرد هایی است که توسعه بینش و هوشمندی درباره عادت های خرید مصرف کننده را ارتقاء می دهند. تحقیقات بازاریابی، اطلاعاتی درباره استراتژی های خرید مصرف کنندگان را گردآوری می کند؛ به عبارت دیگر، چرا مصرف کنندگان خرید می کنند و از چه کسی می خرند؟ تحقیقات بازاریابی طراحی شده است تا کمپین بازاریابی با کمپین تبلیغاتی را با دقت تنظیم کند، و استراتژی ها مورد نیاز برای موقعیت بازاریابی خاصی که کسب و کار با آن مواجه خواهد شد را شناسایی نماید.


بیشتر بخوانید: روش هایی خلاقانه برای جذب مشتری


سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS)

تبلیغات و بازاریابی اثربخش مستلزم جریان مداومی از اطلاعات سازماندهی شده ای است که به افراد درست در زمان درست، دست می یابد.

ساختاری که این هدف را تسهیل می کند سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) است. اساسا، سیستم اطلاعات بازاریابی دربر گیرنده اجزا و منابع گوناگون مورد نیاز برای دستیابی به لبه رقابتی است که تحقیقات بازاریابی عالی می توانند محقق نمایند. اجزا و پیاده سازی سیستم اطلاعات بازاریابی شامل افراد، تجهیزات، و رویه ها است.

راهنمای آموزش بازاریابی : تحقیقات بازار

بسیاری از کسب و کارها هنوز اطلاعات پیچیده ندارند. اغلب اوقات، این امر بدان جهت است که دپارتمان تحقیقات آن ها مسئولیت های پژوهشی را به تجزیه و تحلیل فروش، پیش­بینی معمول و نظرسنجی های موقعیتی محدود می کند. این امر صحت دارد؛ چه کسب و کارها دپارتمان تحقیقات بازار داشته باشند، چه صرفا دارای تعداد اندکی کارمند با مهارت های تحقیقاتی باشند که به صورت دوره ای بر آن ها تکیه می کنند. برخی از مشکلات مرتبط با نداشتن سیستم اطلاعات بازاریابی عبارتند از:

– نبود آگاهی درباره جایی که اطلاعات حیاتی در سازمان نگهداری می شود

– دریافت اطلاعاتی که برای واحد کسب و کار کاربرد محدودی دارد یا اصلا ندارد

– دریافت بسیار دیرهنگام اطلاعات مهم و مفید برای کسب مزیت از آن ها

– تردید نسبت به دقت اطلاعات موجود

راهنمای آموزش بازاریابی : تحقیقات بازار

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) از چندین منبع تغذیه می کند:

الف) گزارشات کسب و کار

ب) فعالیت هایی که هوش بازاریابی تولید می کنند

ج) تحقیقات بازار

د) تجزیه و تحلیلی که از تصمیمات بازاریابی حمایت می کند.

فعالیت های MIS در وهله اول جمع آوری، سازماندهی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و انتشار اطلاعات است. این اطلاعات یا داده های تحقیقات بازار باید به موقع، دقیق و موردنیاز تصمیم گیرندگان کلیدی باشند. تحقیقات بازاریابی و تحقیاقت بازار هر دو جنبه هایی از سیستم اطلاعات بازاریابی هستند.

 

تحقیقات بازار یکی از حوزه های سخت در راستای آغاز یک کسب و کار جدید اشت، زیرا می تواند مسکل و زمان بر باشد. خب، آماده باشید تا در درس بعدی آموزش بازاریابی به بررسی روش های بخش بندی بازار هدف بپردازیم.


پیشنهاد نویسنده: چند توصیه ساده برای کسب و کار شما


 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.