راهنمای گام به گام ساخت یک برنامه بازاریابی
شرکت هایی که در بازاریابی موفق هستند همیشه کارشان را با یک برنامه بازاریابی شروع می کنند. شرکت های بزرگ برنامه هایی با صد ها صفحه دارند اما شرکت های کوچکتر می توانند کل برنامه هایشان را در تعداد انگشت شماری صفحه جای دهند. برنامه بازاریابی تان را آماده کنید و حداقل هر سه ماه یک بار و یا هر ماه به آن نگاه کنید. بخشی برای نوشتن گزارشات ماهیانه در مورد فروش و تولید بگذارید، این به شما اجازه می دهد که حین پیروی از برنامه بر عملکردتان نیز نظارت داشته باشید.
بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از برنامه بازاریابی برای کسب و کارها
برنامه تان باید برای یک سال باشد. برای شرکت های کوچک این زمان برای بازاریابی مناسب ترین است. چیز ها عوض می شوند، مردم می روند، بازار ها تکامل پیدا می کنند، مشتری ها می آیند و می روند. در ادامه پیشنهاد می کنیم که بخشی از برنامه تان به آینده نزدیک یعنی دو تا چهار سال آینده اختصاص دهید. اما بیشتر تمرکز تان می بایست بر روی سال جاری باشد.
برای نگارش برنامه به خودتان چندین ماه فرصت دهید حتی اگر تنها لازم شد فقط چند صفحه بنویسید. ساخت برنامه بار سنگینی در بازاریابی محسوب می شود. در حالی که اجرای برنامه چالش های مخصوص به خود را دارد، اما انتخاب زمان و نحوه بازاریابی سخت ترین چالش است. اغلب برنامه های بازاریابی در اول سال و یا اگر سال مالی تان متفاوت است در آن زمان شروع می شوند.
چه کسی می بایست برنامه شما را ببیند؟ تمام اعضای دخیل در شرکت تان. شرکت ها عموما به دو دلیل کاملا متفاوت برنامه های بازاریابی خود را بسیار مخفیانه نگه می دارند: یا اینکه خیلی ناقص هستند و مدیریت از نشان دادن آن ها شرمنده است و یا اینکه محکم و مملو از اطلاعات هستند که همین باعث می شود برای رقیب ها بسیار با ارزش باشند.
بیشتر بخوانید: نکات مفید برای بهبود پشتیبانی و خدمات مشتری
تمامی بخش های سازمان را درگیر طرح برنامه بازاریابی کنید. مهم نیست شرکت تان چقدر بزرگ است، از تمام بخش های شرکت تان، نظیر بخش مالی، تولید، پرسنل، منابع و غیره و همچنین بخش بازاریابی بازخورد دریافت کنید. این موضوع بسیار مهم است زیرا از تمام بخش های شرکت شما برای طرح برنامه بازاریابی تان استفاده می کند.
افراد کلیدی در شرکت شما می توانند به شما داده های واقعی در خصوص اینکه چه چیز هایی قابل دست یابی هستند و چگونه می توانید به اهداف تان برسید می دهند و همچنین آن ها می تواند هرگونه بینشی که در مورد فرصت های احتمالی بازاریابی دارند را با شما به اشتراک بگذارند و بعدی جدید به برنامه بازاریابی تان اضافه کنند. اگر شما عملیاتی مدیریتی تک نفره را هدایت می کنید می بایست همه کار ها را خودتان به تنهایی انجام دهید.
رابطه میان برنامه بازاریابی و برنامه تجاری چیست؟ برنامه تجاری (business plan) یا بیانیه چشم انداز می گوید که کسب و کار شما در مورد چیست و اینکه شما چکار می کنید و چکار نمی کنید و اهداف نهایی تان چیست. این برنامه چیز های بیشتری را نسبت به برنامه بازاریابی مطرح می کند و ممکن است مباحثی در مورد مکان ها، جمع آوری پرسنل، مسائل مالی، اتحاد های استراتژیک و غیره را شامل شود. این برنامه “چشم انداز” را شامل می شود، چشم انداز هدف اصلی شرکت شما را نشان می دهد. برنامه تجاری قانون اساسی کسب و کار شماست؛ اگر می خواهید کاری خارج از برنامه تجاری انجام دهید یا می بایست ذهنیت تان را تغییر دهید یا برنامه را. برنامه تجاری شرکت شما فضایی را فراهم می کند که در آن برنامه بازاریابی تان رشد خواهد کرد. این دو باید با هم دیگر حضور داشته باشند.
پیشنهاد نویسنده: ۴ فاکتور که باید در اختیار مشتری قرار گیرد