راهنمای کامل استفاده از لینک UTM جهت پیگیری در گوگل آنالیتیک

0

URL یا به بیان ساده تر “آدرس سایت” در واقع مخفف Uniform Resource Locator به معنای روشی هماهنگ و یکپارچه برای تعیین محل منابع در فضای مجازی است. آدرس ساز گوگل که در اصطلاح به آن لینک UTM نیز گفته می شود، از جمله راهکارهایی است که به کمک گوگل آنالیتیک این امکان را به شما داده تا بتوانید کلیه درگاه هایی که از طریق آن ها مخاطبین به وبسایتتان هدایت شده اند را پیگیری نمایید. از این رو به کارگیری لینک UTM یک ابزار بسیار مفید برای هر دیجیتال مارکتر است.

در این مقاله به بررسی تاریخچه ی ردیابی UTM یا ردیابی لینک و مزیت های اضافه کردن UTM به آدرس سایت، پارامترهای مختلف UTM و چگونگی استفاده از لینک UTM پرداخته می شود.

Campaign Tracking یا ردیابی کمپین چیست؟

ردیابی کمپین معمولا در تبلیغات آنلاین و آفلاین جهت پیگیری موفقیت کمپین های بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد مثل ردیابی ایمیل یا تبلیغات PPC (نوعی از تبلیغات است که تبلیغ کننده به صاحب سایت به ازای هر کلیک روی تبلیغ مبلغی پرداخت می نماید.)

یک پارامتر UTM می تواند اطلاعاتی را به آدرس سایت شما اضافه نماید. آدرس ساز گوگل به راحتی به شما اجازه استفاده از برچسب هایی در آدرس مانند استفاده از پارامترهای UTM را می دهد و در نتیجه شما می توانید اطلاعات بیشتر و دقیق تری نسبت به حالت معمولی از بازدید کنندگان بدست آورید. مثل اینکه بازدیدکنندگان از چه منبعی وارد سایت شده اند، چه تعداد از کلیک کنندگان جدید هستند یا هر بازدیدکننده چه مدت زمانی در سایت بوده است.


بیشتر بخوانید: سفر به دنیای مشتریان به کمک Big Data ها


کدهای‌ UTM به چه صورت هستند؟

مثال زیر جهت نمایش لینک هایی است که بدون کد UTM هستند:

www.salesdemy.ir

اما در این حالت اگر بخواهیم این لینک را داخل یک ایمیل بفرستیم و یا یک کمپین تبلیغاتی راه بیندازیم، هیچ گاه نمی فهمیم که بازدید کنندگان از چه طریقی وارد سایت شده اند.

خوشبختانه برای این کار راه حلی وجود دارد: لینک های UTM

در آدرس زیر قسمت هایی از URL که پررنگ تر است همان کد ردیابی است:

www.salesdemy.ir/?utm_source=asriran&utm_campaign=trackingguide&utm_medium=bannrads

لینک UTM چیست؟

UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. Urchin یک شرکت نرم‌افزاری بود که در سال ۲۰۰۵ توسط گوگل خریداری شد و نرم افزاری که آنها ساخته بودند تبدیل شد به چیزی که ما امروز آن را با نام گوگل آنالیتیک می‌شناسیم.

به بیان دیگرUTM قطعه کدیست که در انتهای هر لینکی که می‌خواهید آمار ورودی به سایت و سایر گزارشات را به دست بیاورید، قرار می‌گیرد. این قطعه کد اطلاعات مختلفی را به گوگل آنالیتیک ارسال می‌کند، در آنجا همه اطلاعات جمع شده و در قالب یک گزارش جامع در اختیار ما قرار می‌گیرد.

پارامترهای UTM راه بسیار خوبی جهت برقراری ارتباط بین کمپین آنلاین یا آفلاین شما و ابزار گوگل آنالیتیک است. با اضافه کردن کد به انتهای آدرس سایت، اطلاعاتی از قبیل: نام کمپین، مدت زمان آن، منابع و محتوای کمپین را به گوگل آنالیتیک می‌دهیم.

چگونگی می توان از کدهای UTM به صورت آفلاین استفاده نمود؟

به عنوان مثال اگر شما یک رپورتاژ در یک وبسایت قرار دهید، می توانید یک نشانی اینترنتی (URL) کوتاه برای برقراری ارتباط با وب سایت خود نیز در آن قرار دهید‌. مثلا اگر یک تبلیغ برای این راهنما در مجله قرار دهیم، به جای استفاده از آدرس زیر:

www.salesdemy.ir/?utm_source=asriran&utm_campaign=trackingguide&utm_medium=advertorial

می توان از یک آدرس کوتاه تر استفاده نمود:

http://bit.ly/2uMzoJ4

تفاوت بین آدرس اول و آدرس کوتاه شده این است که حالت دوم یعنی آدرس کوتاه تر را راحت تر می توان به خاطر سپرد و آن را به اشتراک گذاشت. به عنوان مثال برندهایی مانند Verizon Wireless (شرکت مخابرات آمریکایی است، که درصد قابل توجهی از پهنای باند جهانی اینترنت را تأمین می‌نماید، همچنین در زمینه مخابرات بی‌سیم، ارتباطات و سرویس‌دهی به شرکت‌های ارتباطات راه دور نیز فعالیت گسترده‌ای دارد)، RE/MAX (شرکت املاک آمریکایی) و Reddit (یکی از بزرگترین جوامع اینترنتی است که شما در آن می توانید بدون محدودیت روی هر موضوع دلخواهی با دیگران بحث و تبادل نظر داشته باشید.) آدرس های کوتاه خلاقانه و قابل تشخیصی برای خود دارند.


بیشتر بخوانید: آموزش ایمیل مارکتینگ


انواع پارامترهای UTM

منبع (utm_sourrce): برای شناسایی منبع ترافیک سایت مثل: Facebook , Instagram

رسانه (utm_medium): برای شناسایی رسانه بازدید مثل: cpc , email

نام کمپین(campaign_name): این پارامتر مربوط به بازدید از یک کمپین یا تبلیغ خاص است. مثل: نام کمپین = trackingguide

اصطلاحات کمپین (campaign_term): جهت شناسایی کلمات کلیدی مورد استفاده قرار می گیرد. مثل: google+analytics+guide+utm

محتوای کمپین(campaing_content): این پارامتر برای تفکیک تبلیغاتی که از یک کمپین مشابه هستند استفاده می شود مثل: تبلیغات متنی و تبلیغات روی صفحه نمایش

چگونه می توان از لینک UTM استفاده نمود؟

جهت اضافه نمودن کدهای ردیابی UTMمی توانید به وب سایت آدرس ساز گوگل مراجعه نموده و دستورالعمل زیر را قدم به قدم دنبال نمایید:

قدم اول: وارد کردن لینکی که می خواهید ردیابی کنید

در فیلد اول آدرس(URL) وب سایت مورد نظر خود را وارد نمایید به مثال زیر توجه کنید:

www.salesdemy.ir

قدم دوم: اضافه نمودن پارامترهایی که می خواهید ردیابی کنید

به عنوان مثال می خواهید منبع کمپین را وارد نمایید که البته منبع یک فیلد اجباری است و باید آن را وارد نمایید:

سپس وارد نمودن رسانه:

نام کمپین:

اصطلاحات:

و نهایتاً محتوای کمپین:

قدم سوم: لینک را کپی نموده و به کمپین خود اضافه نمایید.

توجه نمایید در بعضی از ابزارها، مثل کمپین های تبلیغاتی فیس بوک، فقط پارامترهای UTM لازم است بنابراین تنها قسمت مربوط به UTM را استفاده نمایید:

?utm_source=asriran&utm_campaign=trackingguide&utm_medium=advertorial

چگونه یک کمپین را در گوگل آنالیتیک ردیابی کنیم؟

درست در زمانی که شما ابزار گوگل آنالیز را در وب سایت خود راه اندازی نموده و کدهای ردیابی را به آدرس وب سایت اضافه نمایید، می توانید نتایج را در آنالیز گوگل ردیابی نمایید. البته در نظر بگیرید این اتفاق زمانی می افتد که بازدیدکنندگان از طریق لینک مربوطه به سایت شما وارد شوند.

شما می توانید اطلاعاتی از قبیل تعداد بازدید، مدت حضور بازدیدکنندگان در سایت و دیگر شاخص های مورد نظر خود را پیگیری نمایید.


پیشنهاد نویسنده: راهنمای جامع گوگل آنالیتیک برای تازه کارها


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.