برای خود مشتری وفادار خلق کنید
اگر مدتی است در زمینه کسب و کار فعالیت می کنید، احتمالا یاد گرفته اید کسب مشتری وفادار چقدر نسبت به کسب مشتری جدید می تواند ساده تر باشد. می توانید زمان و پول زیادی را صرف بازاریابی کنید، به این امید که یک فروش بیشتر داشته باشید. حتی زمانی که مشتری که برای اولین بار از شما خرید می کند خریدش را تکمیل کرد، هیچ ضمانتی وجود ندارد وی مجددا از شما خرید کند.
بخش پایگاه مشتریانی که به طور منظم از شما خرید می کنند، بزرگ ترین دارایی شرکت شما است. با تنظیم هزینه بازاریابی خود به گونه ای که نه تنها مشتریان فعلی، بلکه مخاطبان موجود را هدف قرار دهد، می توانید از سودآوری بیشتری بهره ببرید. در اینجا ۷ راه ارائه می شود که می توانید برای تضمین داشتن سهمی از مشتریان بلند مدت از ان ها استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: روش هایی خلاقانه برای جذب مشتریان راغب
آن ها را درگیر کنید
مشتری وفادار به طور کلی کاری بیش از خرید محصولات شرکت انجام می دهد. مشتری با کسب و کاری ارتباط برقرار می کند که وی را به بازگشت ترغیب نماید. از طریق وب سایت، پیام دهی از طریق ایمیل، و پست ها در رسانه های اجتماعی اطمینان بیابید که مشتریان را درگیر می کنید و ارتباطات شخصی آن ها را افزایش می دهید.
نرم افزاری گوناگونی ارائه شده اند تا به کسب و کارهای کوچک کمک کنند تعاملاتشان با مشتریان را شخصی سازی کنند. با داشتن ابزارهای مناسب، می توانید اطلاعات جمع آوری کرده و از آن ها استفاده کنید. از این طریق مشتریان احساس خواهند کرد چیزی بیش از صرف یک رابطه فرد به فرد با برند شما دارند.
به آن ها اجازه دهید برندتان را تجربه کنند
هیچ چیز نمی تواند جایگزین تجربه تعامل شخصی با شرکت شود. هنگامی که مشتری با شما و تیم تان ملاقات می کند، در حالی که محصولات شما را نیز می بیند، احساس ارتباطی نزدیک خواهند نمود، نسبت به زمانی که صرفا از وب سایت شما خریده کرده و پیام های ایمیل شما را بخوانند.
فرصت هایی برای ملاقات شخصی با مشتریانتان بیابید. از فنون بازاریابی تجربی برای اعلام، دعوت و دنبال کردن استفاده کنید. در حالی که به طرفداران اجازه می دهید تا برند را تجربه کنند، این امکان را دارید تا داده هایی درباره هر ثبت نام کننده جمع آوری بعدها برای ایجاد ارتباط بلند مدت بکار برده شوند.
رابطه آن ها با برندتان را درک کنید
جهت خدمت بهتر به مشتریانتان، باید تا آنجا که ممکن است درباره آن ها بدانید. ابزارهای تحلیلگر می توانند به این امر کمک کنند، البته برای آن هایی که بصری هستند، heatmap ها می توانند راه حل بهتری باشند. این دسته از نرم افزار ها به کسب و کارها اجازه می دهد تا ببینند کدام نواحی وب سایت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر بر ویژگی های معینی بیشتر از سایرین کلیک می شود، می توانید آن را یادداشت و مطمئن شوید بر این جنبه های سایتتان تمرکز می کنید.
بیشتر بخوانید: راهنمای آموزش برندسازی
اثر رسانه اجتماعی آن ها را بررسی کنید
هنگامی که موضوع صحبت کردن درباره برندتان می شود، همه مشتریان یکسان عمل نمی کنند. برخی افراد زیادی را به طور آنلاین فالوو می کنند، در حالی که سایرین حضور رسانه اجتماعی منفعلی دارند. تقویت روابط با مشتریانی که مشارکت بیشتری دارند می تواند سودآور باشد اگر شما را آنلاین ذکر کنند. از طریق برخی از نرم افزارها نیز امتیاز اجتماعی مشتری را چک کرده و سطح اثرگذاری وی را مشخص کنید.
ارزش ایجاد کنید
هدف شما معرفی مشتریان جدید به محصولاتتان است. هدف مشتری یافتن محصولاتی است که نوعی ارزش به زندگی آن ها بیافزیاد. همان طور که یک استراتژی برای ایجاد مشتری وفادار توسعه می دهید، به خاطر داشته باشید مشتریان متوسط امیدوارند از چنین رابطه ای چه بدست آورند.
از طریق محتوا و تجربیات برند، می توانید ارتباطاتی ایجاد کنید که به زندگی مشتریانتان ارزش بیافزاید. ارزشی که به نوبه خود موجب می شود آن ها تبدیل مشتری وفادار شما شوند.
کاری کنید احساس خاص بودن کنند
هیچ مشتری نمی خواهد احساس کند که وی صرفا یک عدد است. این مزیتی است که کسب و کارهای کوچک می توانند نسبت به شرکت های بزرگ کسب کنند. با رشد کسب و کار شما، شناخت هر فرد امری دشوارتر می شود. در پایگاه داده اطلاعات مربوط به اولین خرید مشتری را وارد کنید و بخش یادداشتی اضافه کنید تا شما و کارکنانتان بتوانید جزئیات را به آن وارد کنید.
مدیریت ارتباط با مشتری هر تعامل را برای خلق تاریخچه ای دنبال می کند که نمایندگان می توانند هنگامی که برای شخصی سازی یک گفتگو با مشتری نیاز دارند به سراغ آن بروند.
به تمامی دغدغه ها پاسخ دهید
حتی وفادارترین مشتریان هم می توانند مشکلاتی داشته باشند. هنگامی که یک مشتری برای درخواست کمک تماس می گیرد، مهم است به وی خدمات دوستانه و صمیمی ارائه دهید، مهم نیست چه زمانی آن ها به سراغ شما آمده اند. اگر یک مشتری مسئله ای دارد، مهم است این تماس را برای توجه فوری علامت گذاری کنید تا از از دست دادن کسی که مرتبا از شما خرید می کند اجتناب کنید.
مطمئن شوید نظرات آنلاین درباره برندتان را نظارت می کنید، تا شکایت های مشتری را که بر روی رسانه اجتماعی یا بازنگری های سایت پست کرده است، مشاهده کنید. این نوع از انتقاد می تواند نه تنها موجب شود مشتری که دارد شکایت می کند را از دست دهید، بلکه می تواند هر خرید جدیدی که به خرید از شما فکر می کند را بترساند.
کسب و کارها به سختی تلاش می کنند تا تجارت مجدد را از مشتریان جدید ببرند، این امر می تواند موجب از دست دادن مشتریان شود بدون اینکه حتی متوجه شوید چرا تصمیم به عدم بازگشت گرفته اند. با استفاده از ابزارهای مناسب، برندها می توانند بیشتر درباره خریدارانی که به خود جذب می کنند، یاد بگیرند و استراتژی های بازاریابی بهتری تهیه کنند.
این ابزارهای می توانند به کسب و کار شما کمک کنند تا از ارائه خدمات عالی در آینده اطمینان حاصل کنید، هم برای مشتری جدید و هم آن هایی که سال هاست از شما خرید می کنند.
پیشنهاد نویسنده: فروش و اثر روانی پرداخت