بازارپردازی دیداری تکنیک بی نظیر جلب توجه مشتری
بازارپردازی دیداری روشی است که کسب و کارهای مختلف به واسطه آن، به جلب توجه مشتری و نمایش محصولات خود می پردازند. استفاده از نورپردازی، موسیقی، رایحه های دلنشین و دیگر عناصر دکوراسیون داخلی، از مثال های فرم قدیمی تر این نوع بازارپردازی به شمار می روند.
امروزه مدیران کسب و کارها، زمان و منابع زیادی را صرف بازارپردازی دیداری می کنند تا به کسب و کار خود جلوه منحصر به فردی داده و از این طریق، تجربه یک خرید لذت بخش را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورند. به همین دلیل است که امروزه وابستگی کسب و کارها به ویژه انواع آنلاین آن ها، به استفاده از این فن برای رشد برند خود، برجسته ساختن محصولات برترشان و ترغیب مصرف کنندگان به خرید، افزایش یافته است.
بیشتر بخوانید: بازارپردازی، تکنیک جذب مشتری
+ بازارپردازی دیداری چگونه می تواند به کسب و کار های آنلاین کمک کند؟
ممکن است با خود بگویید که من کسب و کاری آنلاین را اداره می کنم و از مزایای این تجارت الکترونیک بهره مند هستم، اما بازارپردازی دیداری چه کار مفیدی برایم انجام خواهد داد؟ بازارپردازی دیداری ترکیبی از برندسازی و بازاریابی محصولات با هدف ایجاد تجربه بصری مناسبی برای مشتری ها حین خریدشان خواهد بود. تاثیرات بازارپردازی دیداری تنها محدود به فروشگاه ها نیست، حتی اگر برای خدمتی که ارائه می دهید نیز تبلیغات دیداری مناسبی در نظر بگیرید، با افزایش سطح فروش خود مواجه خواهید شد. ۹۲ درصد از خریداران آنلاین، عوامل جذب کننده دیداری را تاثیرگذار ترین فاکتور در تکمیل پروسه خرید محصولی که حتی تصمیم به خرید آن را نداشته اند، اعلام کرده اند.
در حقیقت بازارپردازی دیداری را می توان یک سنت بازاریابی اثبات شده و مفید نام نهاد. همان طور که تاکنون نیز اشاره شد، حتی اگر کسب و کاری مجازی داشته باشید هم، بازارپردازی دیداری به کمک شما می آید.
+ چگونه باید بازارپردازی دیداری را با کسب و کار آنلاین خود ترکیب کنید؟
بازارپردازان دیداری، عموما از طراح های گرافیکی، تئوری رنگ ها، روانشناسی و فنون بازاریابی برای ایجاد فضایی تاثیرگذار در کسب و کارهای مجازی بهره می برند. حتی اگر کسب و کارتان مجازی هم نباشد، همان طور که پیش تر نیز ذکر شد، باز هم نیاز به یک وب سایت و حتی برنامه ای منحصر کسب و کار خود خواهید داشت. در هر صورت برای افزایش سطح فروش خود و بالا بردن تعداد مشتری های واقعی، نیازمند بازارپردازی دیداری خواهید بود. با همه این ها، مهم ترین ابزار مورد نیاز برای بازارپردازی دیداری به ویژه در محیط وب سایت ها، یک دوربین خوب است! عکاسی بزرگ ترین فاکتور یاری رسان برای بازارپردازی دیداری دیجیتال خواهد بود. ۷۵ درصد خریداران فروشگاه های اینترنتی، کیفیت عکس محصول را مهمترین عامل در ترغیب شدن خود به خرید عنوان کرده اند و نمی توان از این درصد بالا چشم پوشی کرد. در نتیجه اگر برای کیفیت عکس های خود سرمایه گذاری کنید، قطعا ضرر نخواهید کرد، چرا که تاثیر آن در افزایش سطح فروش به اثبات رسیده است.
حتی تمی که برای وب سایت خود انتخاب می کنید نیز یکی دیگر از جنبه های این مدل از بازارپردازی است. طراحی این تم باید به بهترین نحو ممکن با حال و هوای کسب و کارتان جور باشد و همان احساسی که در نظر دارید را به بازدیدکنندگان آنلاین نیز انتقال دهد.
فاکتور مهم دیگری که می تواند بسیار با اهمیت واقع شود، به نمایش گذاشتن محصول کسب و کار در قالب زندگی واقعی است. برای مثال به جای عکاسی از کالا در فروشگاه و یا در جعبه های همیشگی، از آن در محیط عادی زندگی عکس برداری کنید. با این کار حس واقعی تری از محصول در روند زندگی روزمره را به مشتری انتقال می دهید.
بیشتر بخوانید: کسب و کار شما چه رنگی است؟
+ نحوه عکاسی در بازارپردازی دیداری چگونه است؟
در این راستا چند نکته وجود دارد که به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.
۱- یادگیری: حتی اگر برای عکاسی از محصولات خود، یک عکاس متخصص را نیز استخدام کرده اید، باید اقدام به یادگیری نیز بکنید! زیرا به عنوان مدیر کسب و کار باید قادر به انتخاب بهترین عکس ها برای فروشگاه آنلاین خود باشید. به مطالعه در مورد اصول پایه ای عکاسی و نحوه بهبود بخشی به عکس های محصولات بپردازید.
۲- تحقیق: در مورد مدل های مختلف عکاسی تحقیق و مناسب ترین فرم برای برند و محصولات خود را انتخاب کنید. در واقع این انتخاب باید به نحوی باشد که به تناسب محصول و یا خدمتی که ارائه می دهید، بتواند نگاه مشتریان را به خود جذب کند.
۳ نشان دادن جزئیات: عکاسی باید از زوایای مختلف صورت گیرد و بتواند جزئیات محصول را به نمایش بگذارد. باید قادر به نمایش هر چیزی که توضیح داده اید باشید.
+ چگونه باید از بازارپردازی دیداری در رسانه های اجتماعی بهره برد؟
بازارپردازی دیداری همانند برندسازی، باید هر جا که کسب و کارتان حضور دارد، باشد. در مورد رسانه های اجتماعی، ثبات بسیار مهم است. در هر کدام از این رسانه ها، باید همان نوع عکاسی، فونت ها، تم و رنگ هایی که در وب سایت کسب و کارتان و یا فروشگاه اصلی به کار برده اید، استفاده شود.
در واقع صفحاتی که در هر کدام از رسانه های اجتماعی کنونی، به کسب و کار خود اختصاص می دهید، می تواند همچون فرصتی جدید برای کمک به رشد و ارتقا کسب و کار شما عمل کند. با این کار می توانید گستره بازارپردازی دیداری خود را افزایش دهید، به شرط آن که ثبات را فراموش نکنید. برای مثال هر تمی که برای وب سایت خود انتخاب می کنید، همان را برای صفحه مجازی کسب و کار خود در اینستاگرام استفاده کنید، چرا که به نوعی مردم کسب و کار شما را با همان تم منحصر به فرد می شناسند.
پیشنهاد نویسنده: بسته بندی ، راز افزایش فروش