راهکارها و تکنیک‌های روابط عمومی ؛ هر آنچه که سازمان‌ها باید بدانند (بخش اول)

0

در دنیای کسب‌وکار امروز داشتن استراتژی روابط عمومی ضروری و لازم است، اما روابط عمومی به چه معنا است؟ چرا باید روی آن تمرکز کرد؟ اهمیت آن در کسب‌وکارها چیست؟ اهداف استفاده از روابط عمومی چیست؟ در ادامه می‌خواهیم در مورد کارکردهای روابط عمومی، اهداف و معنی آن صحبت کنیم.

۱- روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی  (PUBLIC RELATIONS) که اختصاراً به آن PR می‌گویند، یک فرآیند ارتباطی استراتژیک است که شرکت‌ها برای برقراری ارتباط مثبت با مخاطبان خود از آن استفاده می‌کنند.روابط عمومی مستقیما با معروفیت برند شما در ارتباط است، به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، هدف روابط عمومی تجزبه و تحلیل رفتارهای مردم در مورد برند تجاری شماست. روابط عمومی تلاش می‌کند تا تاثیر مثبتی از برند شما در ذهن مخاطبان ایجاد نماید و ارتباط با آن‌ها را تقویت کند . البته این فرایند فقط به مشتریان محدود نشده و شامل سرمایه‌گذران، شرکاء و حتی کارمندان سازمان نیز می‌شود. داشتن یک نام تجاری آشنا باعث اعتماد هر چه بیشتر مخاطبان شما می‌گردد. در این خصوص می‌توانید مقاله “چه کسی به خدمات روابط عمومی احتیاج دارد؟” را مطلعه کنید.

۲- وظایف روابط عمومی چیست؟

در زیر، لیستی از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی را بیان می‌کنیم تا به اهمیت سازمانی آن پی ببرید:

– نظر مخاطبانتان راجع به برند شما را تحلیل می‌کند.

– آنچه مشتریان در مورد نام تجاری شما می‌گویند را پیش بینی می‌کند.

 – برای بهبود تصویر برند راهکارهایی موثر پیشنهاد می‌دهد.

– استراتژی‌هایی را برای کمپین‌های محصول جدید ایجاد می‌کند.

– روابط خود را با سرمایه‌­گذاران، مشتریان، روزنامه‌نگاران، وبلاگ نویسان و … مدیریت می‌کند.

– قبل از شرکت در یک رویداد، به کارمندان مشاوره می‌دهد.

– در کانال‌های ارتباطی، برند سازمان را معرفی می‌کند. مانند محتوای مناسب برای وبسایت، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی، سازماندهی رویدادها و….

– با تخریب نام برند شما که توسط مطبوعات و رقبا صورت می‌گیرد مقابله می‌کند.

۳- آمار و ارقام روابط عمومی سال ۲۰۲۰

راهکارها و تکنیک های روابط عمومی ؛ هر آنچه که سازمان‌ها باید بدانند (بخش اول)امروزه، کارشناسان روابط‌ عمومی موظف هستند همزمان با بسیاری از جنبه‌های مختلف مثل استراتژی محتوا، بازاریابی دیجیتال و …  نیز آشنایی داشته‌ باشند. استفاده بسیار زیاد از تبلغیات توسط برندها باعث ایجاد حس بی‌اعتمادی در مخاطبان شده‌است. با این وجود، می‌توان با ارائه محتوای قابل اعتماد، جذاب و سرگرم کننده به راحتی این مسئله را حل کرد. پس توجه کنید که تا جایی که می‌توانید روی تصویر برند و کارشناسان خود کار کنید.حال نگاهی به مهم‌ترین آمار و ارقام  سال ۲۰۲۰ می‌اندازیم:

–  ۸۰٪ از بازاریابان و متخصصان روابط عمومی فکر می‌کنند که “قصه­‌گویی” برگ برنده، نام‌های تجاری در آینده است.

– بسیاری از مدیران روابط عمومی معتقدند که در آینده‌ای نزدیک نام جدیدی بر آن‌ها گذاشته خواهد شد. به این دلیل که کار آن‌ها شامل چندین وظیفه است و درواقع، نام واقعی آن‌ها با جزئیات کارشان مطابقت ندارد.

– طی ۵ سال گذشته آژانس‌های روابط عمومی ۳۰٪ در سال رشد کرده‌اند.

– اکثر روزنامه نگاران معتقدند که مخاطبانشان امسال کمتر به آن‌ها اعتماد خواهند کرد.

– به گفته تعداد زیادی از مدیران روابط عمومی، تأثیر بازاریابی رو به رشد است و بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد.

– ۹۲٪ از مصرف کنندگان بیشتر به اطلاعات و مطالبی که خارج از کانال‌های رسمی برند شما به دست می‌آورند اعتماد می‌کنند و آن‌ها را به تبلیغات سنتی ترجیح می‌دهند.

– این روزها مشتریان تحت تأثیر وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار دارند.

– ۸۰٪ از تصمیم گیرندگان ترجیح می‌دهند به جای تبلیغات، داده‌ها را از مقالات دریافت کنند.

– ۷۰٪ از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند یک شرکت را از طریق مقاله بشناسند تا تبلیغات

– ۶۸٪ از مصرف کنندگان تمایل دارند اطلاعات مربوط به برندی که به آن علاقه دارند را بخوانند.

– ۸۶٪ مردم تمایل دارند از تبلیغات تلویزیونی پرهیز کنند.

– ۴۴٪ از ایمیل های مستقیمی که شرکت ها برای مصرف کنندگان می فرستند هرگز باز نمی شوند.

– ۹۱٪ از کاربرانی که از طریق ایمیل مشترک خدمات شما شده‌اند، پس از مدتی اشتراک خود را لغو می‌کنند.

۴- روابط عمومی در سال ۲۰۲۰ به کدام سمت رفته است؟

۱- قصه‌گویی

داستان‌سرایی در سال جاری مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. البته باید به یاد داشته باشید که نحوه‌ی داستان‌سرایی بسیار مهم است. پس سعی کنید آن را برای مخاطبان خود جالب و همچنین قانع­‌کننده بیان کنید.بررسی و انتخاب موضوع صحیح از اهمیت بالایی برخودار است، زیرا با دسترسی آسان به اینترنت جمع‌آوری اطلاعات بسیار آسان شده است ولی بررسی صحت آن اطلاعات بسیار دشوار است. پس به خاطر داشته باشید، که هر گونه استراتژی در روابط عمومی برای بهبود اعتبار برند شما نزد مخاطبین است و شما باید اعتماد آن‌ها را به دست‌آورید، پس باید داستان‌های قابل اعتماد به آن‌ها ارائه دهید.

۲- استراتژی بازاریابی محتوا

داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا نه تنها توصیه می‌شود ، بلکه در سال ۲۰۲۰ کلیدی برای موفقیت برند شما است. در واقع، روابط عمومی و بازاریابی محتوا ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. اولویت اصلی روابط عمومی بهبود شهرت برند شما است. در واقع، اگر یک استراتژی بازاریابی محتوای خوبی طراحی کنید، قادر به انجام این کار خواهید بود. امروزه، شرکت‌ها محتوا ایجاد می‌کنند تا به جای تبلیغات سریع محصولات خود، به مخاطبان خود آموزش دهند. بنابراین، اگر محتوایی که ایجاد می‌کنید برای مخاطبان جالب باشد، آن‌ها با شما ارتباط می‌گیرند، و مهم‌ترین مزیت آن این است که، آن‌ها برند شما را به دیگران معرفی کنند که باعث اعتمادسازی بیشتر برای برند شما خواهد شد. بهتر است محتوای خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید، تا افراد بیشتری محتوای شما را ببینند.

۳- اینفلوئنسرها 

اخیراً، همکاری برندها با اینفلوئنسرها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اینفلوئنسرها به افزایش آگاهی برند شما در شبکه‌های اجتماعی مانند ایسنتاگرام کمک می‌کنند. اما در انتخاب اینفلوئنسرها بسیار دقت کنید و به دنبال ایجاد یک همکاری طولانی مدت باشد زیرا باعث بهبود نتایج به دست‌آمده خواهد شد. در نظر داشته باشید با اینکه شرکت‌ها و برندهای زیادی رو به استفاده از اینفلوئنسرها آورده‌اند اما پیش‌بینی نتایج استفاده از آن‌ها کار دشواری است.

۴- تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل داده‌ها کلید روابط عمومی است، در دنیایی که اطلاعات و داده‌ها حرف اول را می‌زنند، تجزیه و تحلیل آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند مخاطب خود را بهتر بشناسید، بنابراین می‌توانید خدمات و محصولات خود را طبق خواسته‌های آن‌ها ارائه دهید. به لطف فناوری، هر روز اطلاعات بیشتری در دسترس است. با این حال، اطلاعاتی که شما استفاده می کنید باید قابل اعتماد باشد. با این روش مشتریان وفادار خود را حفظ خواهید کرد.

۵- مهارت‌های چند منظوره

روابط عمومی با تبلیغات و بازاریابی همراه است. از‌ این رو کارشناسان روابط عمومی نیاز به داشتن اطلاعات و مهارت‌های لازم در زمینه تبلیغات و بازاریابی می‌باشند. تسلط به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر و…. یک امتیاز به حساب می‌آید.

۶- اعتبار و اعتماد

در سال ۲۰۲۰ داشتن روابط عمومی برای افزایش شهرت و رسیدن به اعتماد مشتریان ضروری است. از طرفی مشتریان همانند گذشته به تبلیغات اعتماد ندارند و اعتماد آن‌ها به کارشناسان برند شماست. برای بهبود این کار می‌توانید وب‌سایتی برای برند تجاری خود داشته باشد و در آن مخاطبان خود را آموزش دهید و از این طریق نشان دهید که شما یک برند قابل اعتماد هستید.

۷- برند سازی شخصی

وقتی صحبت از روابط عمومی می‌شود، نه تنها تصویر برند شما مهم است، بلکه نحوه شناخت کارمندان شما توسط مشتریان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین، برندسازی شخصی برای بهبود نظر مخاطبان در مورد آن‌ها مفید خواهد بود.

۵- چرا روابط عمومی مهم است؟

دلایل بسیاری وجود دارد که شما را مجاب خواهد کرد که بر روی روابط عمومی سرمایه‌گذاری کنید. مهم‌تر از همه، روابط عمومی می‌تواند به شما کمک کند تا آگاهی از برند خود را افزایش دهید و از شهرت بیشتری برخوردار شوید. روابط عمومی از منابع عینی استفاده می‌کند، از طرفی مردم بیش از منابع پولی مانند تبلیغات به روابط عمومی اعتقاد دارند، در نتیجه این کار باعث تاثیرگذاری و ایجاد اعتماد در مخاطبان می‌شود.علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، سرمایه گذاری در روش­های سنتی بازاریابی بسیار گران‌تر از استفاده از تخصیص بخشی از بودجه برای بهبود روابط عمومی است. روابط عمومی می‌تواند یک روش مقرون به صرفه برای رساندن پیام شما به مخاطبین بیشتر باشد.یک کمپین روابط عمومی خوب به شما کمک می‌کند تا بازار مناسب را هدف قرار دهید. به طور مثال شرکت در رویدادهای صنعتی ، نمایشگاه‌ها و … کمک می‌کند تا محصول شما بیشترین میزان مواجهه با مخاطبین را داشته باشد.در آخر، ذکر این نکته ضروری است که اثر رسانه‌ای روابط عمومی، طولانی مدت است، و داستان برند شما توسط افراد بیشتری شناخته خواهد شد. 

 ۶- مزایای روابط عمومی چیست؟

– مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات

– نفوذ گسترده‌تر از تبلیغ

– رسیدن به مخاطبین مورد نظر

– ایجاد ارتباط با رسانه‌ها، سرمایه‌گذاران، مشتریان و ..

– ایجاد بک تصویر مثبت از برند

– کمک موثر در تبلیغات

– منافع طولانی مدت پس از یک کمپین

۷- روابط عمومی و بازاریابی

راهکارها و تکنیک های روابط عمومی ؛ هر آنچه که سازمان‌ها باید بدانند (بخش اول)روابط عمومی و بازاریابی اهداف مشترکی از جمله افزایش آگاهی از برند و تولید سرنخ دارند و هر دو برای ایجاد هویت تجاری ضروری هستند. به دلیل وجود شبکه‌های اجتماعی که بین دو مفهوم بازاریابی و روابط عمومی همپوشانی ایجاد می‌کند، امروزه تفکیک بین آن‌ها بسیار سخت گردیده است. با این حال، آن‌ها از جنبه‌های مختلف متفاوت هستند. به عنوان مثال، روابط عمومی عمدتا برای تبلیغات خود از کانال‌هایی مانند سخنرانی‌ها و اطلاعیه‌های مطبوعاتی بهره می‌برد که می‌تواند تأثیر طولانی مدت داشته باشد. اما در بازاریابی پیام‌ها از طریق رسانه‌های اغلب پولی مانند تبلیغات که در مقایسه با روابط عمومی یک فرآیند کوتاه مدت هستند، پخش می‌شوند. در واقع، روابط عمومی یک فرایند ارتباطی است که هدف آن تقویت روابط بین یک شرکت و عموم مردم است. روابط عمومی می‌خواهد یک نام تجاری را تبلیغ کند و مردم را در مورد تصویری که از نام تجاری دارند تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، هدف ترغیب آن‌ها به داشتن نظر مثبت در مورد برند است. اما بازاریابی فرایندی است که اهداف اصلی آن فروش و تبلیغ محصولات / خدمات یک شرکت به مخاطبان هدف است بازاریابی شامل همه اتفاقاتی است که از زمان ایجاد یک محصول تا رسیدن به مشتری رخ می‌دهد.

کلام آخر

اکنون می‌دانید روابط عمومی چیست و چه عملکردهایی دارد. ناگفته نماند که بسیاری از افراد بازاریابی را با روابط عمومی اشتباه می‌گیرند. اکنون شما از شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها مطلع هستید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید یک کمپین روابط عمومی موفق برای کسب و کار خود اجرا کنید با ما در بخش دوم این مقاله همراه باشید.

 

منبع: https://bit.ly/2JfO6lX

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.