چگونه یک برنامه بازاریابی رسانه اجتماعی خلق کنیم؟
نترسید! نیازی به یک برنامه بازاریابی رسانه اجتماعی با ۱۴ شبکه اجتماعی متفاوت نیست. همه کاری که باید انجام دهید گرفتن ۵ تصمیم و سپس بر اساس آن ها عمل کردن است. به پرسش های زیر فکر کنید و به آن ها پاسخ دهید:
بیشتر بخوانید: آموزش تکنیک های فروش آنلاین : رسانه های اجتماعی
۱- کدام رسانه اجتماعی بهترین تناسب را با کسب و کار شما دارد؟
۲- اهداف بازاریابی رسانه اجتماعی شما چه هستند؟
۳- چگونه موفقیت برنامه بازاریابی رسانه اجتماعی خود را خواهید سنجید؟
۴- بودجه شما برای برنامه بازاریابی رسانه اجتماعی چقدر است؟
۵- چه کسی قرار است برنامه بازاریابی رسانه اجتماعی شما را اجرا کند؟
چه رسانه ای بهترین تناسب را با کسب و کار شما دارد؟
اگر ظرفیت کافی برای استفاده از چند رسانه اجتماعی را ندارید، پس فقط بر یک یا دو رسانه تمرکز کنید و استفاده از آن ها را یاد بگیرید.
کدام یک یا دو رسانه اجتماعی را انتخاب کنید؟ ساده است. آن هایی که بازار هدف شما استفاده می کنند.
رسانه های اجتماعی متفاوت برای مخاطبان متفاوت هستند به عنوان مثال، LinkedIn شبکه بزرگی از متخصصان کسب و کار است؛ Google+ اغلب توسط دانش آموزان و جوانان استفاده می شود؛ کاربران Pinterest اساسا خانم ها هستند. هم Facebook و هم Twitter پایگاه کاربر به نسبت برابری از نظر جنسیت دارند، هرچند توئیتر درصد بالاتری از کاربران دانشگاهی دارد.
از کجا بدانید مشتریان شما از چه رسانه اجتماعی استفاده می کنند
یک راه برای پی بردن به این موضوع پرسیدن از مشتریانتان است. کافی است یک نظرسنجی کوچک در فروشگاه و یا هرجایی که مشتریانتان هستند راه بیاندازید. اگر سایت شما ترافیک نسبتا خوبی دارد، نظرسنجی انلاین انجام دهید. SurveyMonkey یکی از ابزارهایی است که می توانید برای خلق نظرسنجی آنلاین از ان استفاده کنید. مردم را با جوایز یا سایر مزایای ملموس به نظر دادن ترغیب کنید.
روش دیگر استفاده از mail plug-in برای پی بردن به پاسخ این پرسش است. اگر از Gmail استفاده می کنید، Rapportive به شما اجازه می دهد تا ببینید مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی خود چه کاری انجام می دهند. اگر از Microsoft Outlook استفاده می کنی، Microsoft Oulook Connector برنامه مشابهی است. Xobni به شما پلاگین ها و برنامه های تلفنی را برای Gmail، Outlook، Android، Blackberry و iPhone می دهد که می توانید به روزرسانی ها را از لینکدین، فیس بوک و توئیتر دریافت کنید.
بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده از رسانه های اجتماعی
اهداف بازاریابی رسانه اجتماعی شما چه هستند؟
حال که تصمیم گرفتید از کدام رسانه اجتماعی استفاده کنید، باید تصمیم بگیرید هدف شما از حضور در آنجا چیست. برای کسب و کار، رسانه اجتماعی می تواند برای اهداف مشابهی همانند سایر کانال های بازاریابی به کار برده شود؛ شیوه پیگیری اهداف تفاوت دارد؛ نه خود هدف. به عنوان مثال شما می توانید از رسانه اجتماعی برای این موارد استفاده کنید:
افزایش ارجاع ها یا سرنخ ها
ایجاد تبلیغات دهان به دهان
افزایش فروش محصول
به عنوان یک خبره یا رهبر ایده مشهور شدن
هدایت ترافیک به وب سایت یا وبلاگتان
توسعه محصولات و خدمات جدید
ارائه خدمات مشتری
به عبارت دیگر، می توانید از رسانه های اجتماعی برای تعقیب و دستیابی به هرگونه هدف کسب و کاری که به ذهنتان می رسد استفاده کنید. ترفند در اینجا اطمینان از این است که هدفی انتخاب می کنید که قابل سنجش است.
نکته دیگر انتخاب یک یا دو هدف و حصول اطمینان از مکمل بودن آن ها است. به عنوان مثال، استفاده از رسانه های اجتماعی برای ارائه خدمات مشتری نیازمند روش اجرای بسیاری متفاوت نسبت به زمانی است که از رسانه های اجتماعی برای جلب ترافیک به وب سایت یا وبلاگتان استفاده می کنید.
نکات تعیین هدف برای برنامه بازاریابی رسانه اجتماعی
همانند هر زمانی در هدف گذاری، اهداف رسانه اجتماعی باید مرتبط، عملی، و قابل دستیابی باشند.
اهداف احمقانه برای رسانه اجتماعی موجب نابودی شما خواهند شد. اهداف شما باید رابطه آشکاری با استراتژی کسب و کارتان داشته باشند.
وارد عمل شوید: فکر کنید. اولویت بندی کنید. اهداف رسانه اجتماعی خود را بنویسید. تا آنجا که می توانید آن ها را خاص کنید.
بیشتر بخوانید: چند توصیه ساده برای کسب و کار شما
چگونه موفقیت برنامه بازاریابی رسانه اجتماعی خود را خواهید سنجید؟
این گامی است که اغلب مالکان کسب و کارهای کوچک زمانی که در تلاش برای خلق برنامه رسانه اجتماعی هستند فراموش می کنند، اما این گام یکی از مهم ترین کارها است. موفقیت رسانه اجتماعی باید بوسیله مقیاسی یکسان همانند سایر تلاش های بازاریابی سنجیده شود؛ هزینه و بازده سرمایه (ROI). به همین دلیل حیاتی است اهداف رسانه اجتماعی را به گونه ای انتخاب کنید که بتوانید آن ها را بسنجید.
برای اینکه کار سنجش ROI رسانه اجتماعی را ساده تر کنید، وب سایت داشته باشید. داشتن وب سایت همچنین به فالوورهای رسانه اجتماعی شما یک مقصد می دهد؛ به نوعی همانند یک پورتال برای کسب و کارتان عمل می کند.
هنگامی که وب سایت داشته باشید می توانید از Google Analytics استفاده کنید، ابزاری رایگان که به شما امکان پیگیری و تحلیل داده های وب سایت ها، برنامه تلفن های همراه و رسانه های اجتماعی مختلف را می دهد. با استفاده از ویژگی هدف در Google Analytics به راحتی خواهید دید به عنوان مثال، آیا درگیری در هدف سایت شما محقق شده است یا خیر.
بیشتر بخوانید: آموزش تکنیک های فروش آنلاین : وبلاگ بسازید
وارد عمل شوید: اگر تا پیش از این وب سایت کسب و کار ندارید آن را خلق کنید و ابزارهایی را که برای اندازه گیری اهداف رسانه های اجتماعی تان به آن ها نیاز دارید نصب کنید.
مراقب باشید! اگر تصور می کنید کار سنجش را رایگان انجام می دهید چون از توئیتر، فیس بوک یا پینترست استفاده می کنید که رایگان هستند و ابزارهای سنجشتان نیز رایگان بدست آورده اید، در اشتباه هستید! زیرا وقت شما هم ارزش پول دارد.
برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک از چه چیزی باید استفاده کنید؟
آمیخته بازاریابی شما وابسته به بازار هدف شما دارد. اگر در حال فروش برنامه های مبتنی بر اینترنت به افراد جوان و باهوش هستید، تبلیغات آنلاین بخش عمده ای از بودجه شما را به خود اختصاص می دهد. اگر در حال فروش محصولات به افراد میانسالی هستید که نگران والدین خود هستند، رادیو و تلویزیون می تواند آیتم های اصلی در بودجه بازاریابی شما باشند.
چه کسی برنامه بازاریابی رسانه اجتماعی شما را اجرا خواهد کرد؟
قبل از اینکه بگویید خودتان برنامه رسانه اجتماعی تان را اجرا کنید، بگویید چقدر زمان آزاد در یک هفته دارید. درست است! شما بیشتر وقت خود را در هفته صرف برنامه ریزی و هدف گذاری برای رسانه های اجتماعی می کنید و زمان کافی برای اجرای نخواهید داشت.
رسانه های اجتماعی یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان زمان هستند. منظور این نیست که شما نمی توانید برنامه رسانه اجتماعی را برای کسب و کارتان طراحی کرده و خودتان آن را اجرا کنید. فقط باید مراقب باشید اگر خودتان می خواهید این برنامه را اجرا کنید باید از زمان بر بودن و نیاز به تداوم در عمل آگاه باشید.
بیشتر بخوانید: راهنمای گام به گام جهت خلق یک کمپین بازاریابی ایمیلی
یک مورد دیگر اینکه اگرچه تعداد رو به افزایشی ابزار وجود دارد که می توانید برای خودکارسازی پست های رسانه اجتماعی استفاده کنید، بحث های زیادی در رابطه با جریمه هایی که به خاطر خودکارسازی پست ها توسط رسانه های اجتماعی مختلف اعمال شده است، وجود دارد. پس این را هم درنظر بگیرید: “آیا زمان کافی برای ارسال پست به طور مداوم را دارید یا خیر؟”
برخی کسب و کارها برای حل این مشکل کارکنانی استخدام می کنند. اگر این کار را انجام می دهید، به خاطر داشته باشید هزینه کارکنانی که کار رسانه اجتماعی را انجام می دهند فقط حقوق و دستمزد آنها نیست، بلکه هزینه هر چیز دیگری که در زمانی که در حال نظارت، نظردهی و پست گذاری هستند را نیز شامل می شود.
وارد عمل شوید: درباره تعهدات زمانی خود به طور جدی بیاندیشید؛ تصمیم بگیرید که آیا می توانید وظیفه اجرای برنامه رسانه اجتماعی برای کسب و کارتان را خودتان انجام دهید یا خیر. اگر پاسخ بله است، خود شما باید کسی باشید که این کار را انجام می دهد، پس از گام اول شروع کنید و رسانه هایی که قرار است استفاده کنید را بررسی کرده و یکی را انتخاب کنید و با چگونگی کار آن آشنا شوید.
اگر پاسخ خیر است، پس به سراغ جستجوی فرد یا شرکتی بروید که قادر به اجرای اثربخش برنامه رسانه اجتماعی برای شما خواهد بود.
پیشنهاد نویسنده: کسب و کار شما چه رنگی است؟
باسلاموسپاسازتعهدوحسمسوُلیتوهمکاریشما.خیایعالیومفیدبود.سالموشادباشید.
نظر لطف شما رو میرسونه
خوشحالم که مطالب سایت مورد توجهتون بوده