نقدی بر کمپین “مدرسه حسینی” شهرداری تهران
آکادمی فروش: حسن خلیل آبادی، عضو محترم شورای شهر تهران در تقدیر از اقدام سازمان زیباسازی شهرداری تهران در خصوص نصب بیلبوردهای “مدرسه حسینی” گفته است که این تابلوها باعث ترویج فرهنگ عاشورایی و فداکاری در میان مردم می شود.
در این که یکی از وظایف شهرداری ها، تطبیق حال و هوای شهرها با مناسبت های تاریخی، دینی و فرهنگی است، تردیدی نیست. محرم از بزرگ ترین و فراگیرترین مناسبت های دینی ایرانیان است و تعظیم شعار آن از دیرباز مورد توجه جامعه بوده و هست.
با این حال، نصب تابلوهایی با مضامینی هر چند عمیق ولی تکراری نمی تواند ترویج کننده فرهنگ عاشورا و فداکاری در میان مردم باشد.
به عنوان مثال در تابلویی این ۴ کلمه نوشته شده است: شکیبایی، صبر، پایداری، ایثار.
آیا به زعم طراحان و تایید کنندگان این تابلو، مردم با دیدن این چند کلمه، شکیبا و پایدار و ایثارگر می شوند؟!
اگر این گونه است چرا از فردا بیلبوردهای سطح شهر را با کلمات و عباراتی مانند صداقت، اختلاس ممنوع، وجدان کاری، کتابخوانی، رشد اقتصادی و … پر نمی کنند تا به بقیه معضلات اجتماعی و اقتصادی نیز پایان دهند؟
این همه هزینه کرده اند و صدها تابلوی شهری را پر کرده اند بی آن که از هیچ کدام از روش های تبلیغاتی مرسوم در دانش تبلیغات استفاده کنند. تردید ندارم که در طراحی این تابلوها، از هیچ مشاور مجربی استفاده نشده است و نتیجه اش شده است تعدادی کلمه تکراری!
در هر کمپین تبلیغی، هدفی نهفته است. اگر هدف یک کمپین افزایش شکیبایی در بین مردم باشد، آن هدف را در قالب یک کلمه روی تابلو نمی نویسند، بلکه با طرح ها، روش ها و ابزار مختلف، فکرها و عمل مخاطبان را بدان سو هدایت می کنند. اما در این کمپین، بی آن که روش و رویکرد خاصی در میان باشد، یک سری کلمه به عنوان اهدافی -هر چند والا – بر روی تابلوها نوشته شده است و بس!
بعد از هر کمپینی باید به بررسی نتایج آن پرداخت، چیزی که گویا در نهادهای عمومی چندان مورد اقبال نیست؛ جالب این که شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم نه تنها به بررسی نتایج بیرونی این کمپین (و نظایر آن) نمی پردازد، بلکه عضو شورا لب به تحسین این کمپین نیز می گشاید و البته نمی گوید بر اساس کدام تحقیق انجام شده درباره نتایج این کمپین، آن را موفق به گسترش فرهنگ عاشورا و فداکاری معرفی می کند.
این که شهرداری بودجه هنگفتی در دست دارد، دلیل نمی شود که در طراحی کمپین های تبلیغی اش هر گونه که خواست عمل کند و متخصصان دانش تبلیغات را به یاری فرانخواند.
پیشنهاد نویسنده: “رمضان کریم” و اشتباه فراگیر تبلیغاتچی های خارجی!
سلام ای کاش بجای این هزینه های بیهوده، شهرداری محترم با هماهنگی راهنمایی و راندگی اقدام عاجل در جهت خط کشی صحیح خیابانها و اصرار و اقدام قانونی با کمک گرفتن از تکنو لزی مانیتورینگ و دوربین های شهری رانندگان ایران را ودار به رانندگی بین خطوط میکردند که حداقل بیش از ۳۰% ترافیک روان تر و انرژی های فراوانی هدر نمیرفت ممنون
دوباره محرم شد و همه یادشون افتاد که این هزینه ها باید جای دیگه خرج بشه. کاش برای همه هزینه ها مثل جشنواره های بیخو و سمینارهای پر هزینه و سفرهای خارجی هم همینقدر دلسوز بودند
چرا “ما” نمیخواهیم بفهمیم که این حرف ها مخالفت با دین و عاشورا و … نیست؟
چرا “ما” نمیخواهیم بفهمیم “این قبیل اقدامات” بدتر باعث عادی شدن و حتی بی ارزش شدن خیلی مسائل مهم میشن؟
چرا “ما” نمیخواهیم بفهمیم “این قبیل” اقدامات این ذهنیت رو برای مردم بوجود میارن که طرف کلی پول به جیب زده در کنار ایجاد همچین بیلبوردهای سطح پایین و فکر نشده؟
چرا “ما” فقط دنبال اینیم که “دمِ محرم” هی کامنت بذاریم که”دوباره محرم شد و همه یادشون افتاد که این هزینه ها باید جای دیگه خرج بشه.”؟
کاش یخورده فکر کنیم و همه چیز رو به صورت “سیاه/سفید” یا “صفرویک” یا “خوب/بد” نبینیم!