۱۰ عامل قیمتگذاری خودرو؛ چگونه روی خودروی کارکرده قیمت بگذاریم؟
قیمت خودرو کارکرده اگرچه تابعی از قیمت خودرو صفر است و با افزایش و کاهش آن نوسان مییابد، اما عوامل مهم دیگری نیز در بالا و پایین شدن قیمت یک خودرو در بازار دست دوم موثر هستند. از یک خط و خش روی بدنه گرفته تا زنگزدگی تعویض قطعات خودرو، هر کدام درصدی افت قیمت برای خودرو به همراه خواهد داشت. تعیین قیمت خودروی دست دوم امری تخصصی است و از عهده فروشندگان و خریداران معمولی خارج میباشد. شما میتوانید از ابزار قیمت خودرو کارشناسی شده نیز استفاده کنید.
۱. سن و طول عمر مفید خودرو اهمیت دارد.
هر خودرویی طول عمر مشخصی دارد و بعد از آن زمان بیشتر هزینهزا خواهد بود. این طول عمر مشخص برای هر ماشین و هر مدلی متفاوت با دیگری است. خرید و فروش خودروی کارکرده زمانی میتواند یک کار عاقلانه و منطقی باشد که به الزامات آن توجه کنیم. مهمترین الزام این است که خودروی مورد نظر کمتر از طول عمر مفید خود کار کرده باشد.
۲. کارکرد خودرو یکی از مهمترین معیارهاست.
میزان کارکرد تقریبا مهمترین عامل تعیینکننده قیمت یک خودروی دست دوم است. تاثیر کارکرد بر روی قیمت خودرو تابع عواملی چون قیمت پایه خودرو، سن خودرو، نوع خودرو و … است. اگر یک خودرو که ظاهری سالم و تمیز دارد کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر کار کرده باشد قیمت آن ۴ درصد کاهش مییابد و اگر کارکرد آن بالای ۱۰۰۰ کیلومتر باشد ۸ درصد افت قیمت خواهد داشت. کارکرد استاندارد یک خودرو حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر در هر سال از عمر خودرو است. هر چه کارکرد خودرو بیش از این میزان برای هر سال باشد، قیمت آن به مراتب کمتر خواهد بود.
۳. مدل خودرو روی قیمت تاثیرگذار است.
راجع به مدل خودرو هم معیارهای وجود دارد به طور مثال اگر یک از سال از مدل خودرو گذشته باشد تقریبا ۱۲ درصد از قیمت آن کاسته میشود، اگر دو سال تقریباً ۱۸ درصد، اگر سه سال تقریبا ۲۳ درصد، اگر چهار سال تقریبا ۲۷ درصد و اگر پنج سال حدوداً ۳۰ درصد.
۴. مهلت اعتبار بیمه خودرو مهم است.
عدهای زمانی که مهلت بیمه خودرو رو به اتمام است اقدام به فروش خودرو میکنند. اگر ماشین بیمه نداشته باشد بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان از قیمت آن کم میشود. در حالی که خودروهایی که تخفیف بیمه آنها نیز به مالک جدید انتقال مییابد به قیمت بالاتری به فروش میرسند.
۵. رنگشدگی خودرو باعث افت قیمت میشود.
یکی از عوامل مهم در کاهش قیمت خودروها تصادفی بودن و رنگشدگی آن است. عموما رنگشدگی هر قسمت از خودرو باعث کاهش سه تا پنج درصدی قیمت کل خودرو میشود البته رنگشدگی قسمت جلوی خودرو بیشتر افت قیمت بیشتری را به دنبال دارد.
۶. تصادف سنگین از عوامل کاهشدهنده قیمت است.
اگر سقف ماشینی رنگ شده باشد نشان از تصادف سنگین آن خودرو دارد که قیمت ماشین را بسیار کاهش میدهد. به طور کلی، ممکن است یک تصادف کوچک تاثیر زیادی در قیمت خودرو نداشته باشد اما اگر تصادفی باعث لطمه خوردن به شاسی، ستون یا سقف ماشین شده باشد، قیمت آن را بسیار پایین خواهد آورد. و از سوی دیگر اصلا خرید آن شاید کار عاقلانهای نباشد.
۷. وضعیت داخل خودرو معیار تاثیرگذاری است.
کهنه شدن و پارگی روکش صندلیها، خراب بودن دکمههای شیشه برفی، پوسیدگی کفپوش، بوی نامطبوع و هر گونه آسیب در داخل خودرو در افت قیمت آن موثر خواهد بود.
۸. وضعیت فنی خودرو را در نظر داشته باشید.
ایراداتی از قبیل دود کردن خودرو، سوختن واشر سرسیلندر، خراب بودن سیستم تعلیق، وجود ایراد در سیستم ترمز، روغن سوزی و … هم قیمت خودروی دست دوم را کاهش میدهند. توصیه میشود هرگونه نقص فنی در خودرو پیش از خرید جدی گرفته شود.
۹. آپشنهای خودرو عامل تعیینکننده دیگری است.
در خودروهایی که آپشنهای زیادی دارند، کم بودن هر آپشن باعث افت قیمت میشود. لازم به ذکر است که تنها آپشنهای کارخانهای فابریک هستند که دارای ارزش هستند. آپشنی که خارج از کارخانه بر روی خودرو نصب شده باشد، قیمت خودرو را افزایش نمیدهد. نقص در کارکرد آپشنها نیز در محاسبه قیمت خودرو دست دوم لحاظ میشود. البته امکانات اضافی و جانبی که فروشنده بر روی خودرو نصب کرده است نیز مد نظر قرار میگیرد.
۱۰. قطعات یدکی خودرو در قیمتگذاری موثر است.
وفور قطعات یدکی و لوازم جانبی خودروی دست دوم، یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت گذاری است. برای خودروهای دست دوم از آنجا که احتمال نیاز به تعمیر بالاتر است، دسترسی آسان به قطعات، امتیازی مهم محسوب میشود.
منبع: کارنامه