۶ اشتباه در برندسازی که برند شما را نابود می کند (قسمت اول)
در سال ۱۹۸۲، کمپانی Colgate تصمیم گرفت با ایجاد خط محصول مواد غذایی یخ زده با نام Colgate Kitchen Entrees وارد بازار محصولات یخ زده شود. در آن دوران، بازار غذاهای آماده در حال رشد بود و به نظر می رسید فضای خوبی برای موفقیت شرکت هایی مانند Colgate که برند محبوبی در بین مشتریان خود بودند، برای افزایش حضورشان در بازار وجود داشته باشد. فقط یک مشکل بزرگ برای این شرکت در ارائه این محصول وجود داشت و آن هم برند شرکت بود.
این شرکت به عنوان برند مشهور و برتر در صنعت خمیر دندان شهرت داشت. به همین دلیل معرفی حضور شرکت در تولد غذاهای آماده با برند و لوگوی همین شرکت، در ذهن مشتریان خیلی خوب و جالب نود. این شرکت سال های زیادی را برای این که بتواند برند خود را در صنعت خمیر دندان به مشتریان معرفی نماید، صرف کرده بود. ارادئه محصول جدید، موجب می گردید تصویر برند موجود در ذهن مخاطبان خوب جلوه نکند. شرکت تلاش بسیاری کرد تا محصول جدید را با برندی که بسیار با خمیر دندان ارتباط دارد به فروش برسانند، اما این کار انجام شدنی نبود.
بیشتر بخوانید: راهنمای آموزش برندسازی
این تنها یکی از شکست های برندینگ در ارایه محصول جدید به بازار می باشد. در برخی از موارد با وجود اینکه ممکن است محصولات تولیدی شرکت بسیار خوب و با کیفیت باشد، اما برندینگ آن در ذهن مخاطب درست نبوده و این اقدام موجب شکست خواهد شد.
برای کمک به حرکت فرآیند چالش برانگیز ایجاد یک نام تجاری پایدار برای شرکت شما، در این جا لیستی از خطاهای نامطلوب رایج را در اختیارتان قرار داده ایم. از این طریق می توانید از هزینه های نامطلوب در ایجاد برند جدید برای کسب و کار خود اجتناب کنید. مواردی را که در ادامه بیان کرده ایم، بررسی نموده و اطمینان حاصل کنید که شرکت شما قبلا به صورت تصادفی این اشتباهات را مرتکب نشده است.
۱- عدم هماهنگی در بستر های مختلف و رسانه ها
اولین قاعده ساخت یک نام تجاری قوی، سازگاری است. ارائه یک هویت سازگار به مخاطبان شما باعث احساس اعتماد و راحتی برای مصرف کنندگان می شود و می تواند راه بسیار خوبی برای ساخت یک تصویر قابل تشخیص برای کسب و کار شما باشد. یک سازمان که خود را به صورت غیر واقعی در بازار عرضه می کند، غیر حرفه ای، نامرتبط و حتی غیر قابل اعتماد به نظر می رسد. ثبات با هماهنگ کردن دارایی های بصری در تمامی پایگاه های تبلیغاتی شرکت شما را آغاز خواهد شد: وب سایت شما، حساب های رسانه های اجتماعی، تبلیغات، موارد چاپی و غیره.
این به این معنی نیست که شما تنها باید لوگوی خود را در تمامی صفحات شبکه های اجتماعی قرار دهید؛ بلکه برای تطبیق هویت بصری خود در یک روش کارآمد و قابل تجدید، به یک راهنمای سبک برند نیاز دارید. سوالی که اکنون ممکن است برای شما پیش بیاید این است که: “راهنمای سبک نام تجاری چیست؟”
بیشتر بخوانید: کسب و کار شما چه رنگی است؟
این یک قاعده ساده از فونت ها، رنگ ها، تصاویر، آرم ها و سایر ابزارهای بصری کسب و کار شماست. راهنمای کامل از طراحی دارایی ها بوده و همچنین شامل مجموعه ای از استانداردها برای ارزش برند شما، صدا و عناصر نوشته شده شما می باشد. داشتن یک راهنمای سبک در محل، راه مناسبی برای اطمینان از ارائه یک پیام پیوسته و یکپارچه در همه مکان هایی است که نام تجاری شما ارائه می شود. این راهنمای سبک نام تجاری سکب و کار شما به عنوان یک سیاست بیمه ای برای تجاری عمل خواهد کرد.
۲- توجه و تکیه بیش از حد بر روند های طراحی
همگام بودن با آخرین روندهای نام تجاری و طراحی های مربوط به آن بسیار عالی و خوب می باشد. این کار یک راه عالی برای اطمینان از این است که شما شرکت خود را به روز و مطابق با سلیقه جامعه معاصر و کنونی قرار می دهید. به این وجود بین مدرن سازی نام تجاری خود و از دست دادن هویت اصلی خود برای انتخاب به روزترین و داغ ترین مسایل، تفاوت زیادی وجود دارد.این که در همین لحظه چه چیز هایی خوب و جالب به نظر می رسد می تواند آسان باشد. اما به یاد داشته باشید که نام تجاری شما احتمالا نیاز به رعایت چندین موج از روند های طراحی را به طور هم زمان و بدون نگاه به تاریخ دارد.
اگر بیش از حد به روند ها در طراحی برند خود دقت کنید و زمان زیادی را برای طراحی آن به صورتی که مثلا خطوط آن به گونه ای با مناظر طبیعی مطابقت داشته باشد، صرف کنید در این صورت تاریخچه نام تجاری خود را با خطراتی مواجه خواهید کرد. سریع باشید، قاعده اصلی در این جا استفاده از روند های طراحی به عنوان منبع الهامات می باشد، اما هنگامی که برنامه ی طراحی مجدد بزرگی را در دست اجرا دارید، به آن ها بیش از حد وابسته نشوید.
بیشتر بخوانید: ۶ اشتباه در برندسازی که برند شما را نابود می کند (قسمت دوم)