راهنمای آموزش بازاریابی : تحقیقات بازار به کمک گروه های متمرکز
راهنمای گام به گام آموزش بازاریابی
یک گروه متمرکز شامل تعدای از خریداران بالقوه است که برای تجربه یک محصول دور هم جمع می شوند. هر یک از اعضای گروه، نظرات، انتقادات و دیگر بازخوردهای مربوط به تجربیات خود را با پاسخ دادن به مجموعه سوالاتی که مصاحبه کننده مطرح می کند، به اشتراک می گذارد.
یک گروه متمرکز می تواند راهی موثر برای کسب و کارهای کوچک برای انجام تحقیقات بازار به عنوان بخشی برای ایجاد یک طرح بازاریابی باشد. به عنوان مثال، یک گروه متمرکز می تواند شامل مجموعه ای از مشتریان بالقوه از طریق بازاریابی ایمیلی شما بوده که به دفتر شرکت شما مراجعه آمده و به سوالات شما در مورد تجربه خود پاسخ می دهید. از این طریق شما قادر خواهید بود قبل از اجرای کمپین بازاریابی ایمیلی خود، در مورد اثربخشی و مشکلات احتمالی آن اطلاع پیدا کنید.
بیشتر بخوانید: راهنمای آموزش بازاریابی : تحقیقات بازار
شما می توانید خودتان گروه متمرکز را ایجاد، سازماندهی و مدیریت کنید، و یا اینکه شرکتی را برای مدیریت این پروسه استخدام کنید تا برای شما اقدامات لازم را انجام دهد.
هنگامی که یک گروه تمرکز ایجاد می شود
یک گروه متمرکز می تواند هسته یک فعالیت تحقیقات بازاریابی مناسب برای کسب و کار شما در این موارد باشد:
– شما در حال بررسی یک کسب و کار جدید در یک بازار جدید هستید.
– شما در حال فرآیند توسعه یک محصول یا خدمات جدید هستید و می خواهید در طول مرحله توسعه، ورودی داشته باشید.
– شما رویکرد بازاریابی خود را تجدید می کنید و می خواهید بدانید چه روش هایی ممکن است موثر باشد.
– شما قادر به جمع آوری اطلاعات مشخصی از سایر روش های تحقیقات بازار نیستید.
– شما علاقه مند به کشف ایده های جدید، فرصت ها و رویکردهایی هستید که خودتان فکرش را نکرده اید.
– شما می خواهید در مورد انگیزه ای که پشت یک واکنشی و یا اقدام خاص وجود دارد، مطلع شوید.
– شکاف ارتباطی بین کسب و کار و بازار هدف شما وجود دارد.
مزایای گروه های تمرکز
گروه های متمرکز یک راه منحصر به فرد برای رسیدن به سران بازار هدف شما هستند. از این طریق شما قادر خواهید بود بازخوردی دریافت می کنید که به طور معمول توانایی دریافت آن را ندارید. برخی از مزایای عبارتند از:
– افراد بیشتر تمایل دارند خودشان داوطلبانه به پرسشها پاسخ دهند تا اینکه شما انها را مستقیما مورد سوال قرار دهید.
– تنظیم گروه می تواند شرکت کنندگان را بیشتر مایل به، به اشتراک گذاشتن دیدگاههایشان بکند.
– اگر بتوانید گروه را مشاهده کنید، می توانید از فعالیت ها، زبان بدن و دیگر ارتباطات غیر کلامی انها چیزهایی دریافت کنید.
– شما می توانید در مورد ادراک مردم در مورد شما، کسب و کار شما و / یا محصولات و خدمات خود یاد بگیرند.
– شما یک فرصت برای دریافت اطلاعات از افراد با زمینه ها و چشم انداز های متنوع، در یک زمان، دارید.
معایب گروه های متمرکز
از آن جایی که یک گروه متمرکز می تواند زمان، انرژی و پول را به طور قابل توجهی بیشتر از یک مصاحبه اساسی یک به یک، یا بررسی های از پیش تعریف شده، مصرف کند، ممکن است چالش هایی وجود داشته باشد. در اینجا به چند تا از این چالش ها که ممکن است پیش اید می پردازیم:
– در برخی از موارد بسیار دستیابی به تعداد کافی از افراد که جز مخاطب هدف شما قرار داشته و نیز مایل به شرکت در گروه باشند، بسیار دسوار است.
– یک گروه متمرکز می تواند برای شما بار هزینه ای داشته باشد. شما باید مکانی را رزرو و آماده کنید. این ها همه هزینه محسوب می گردند. به علاوه، بایستی شرکت کنندگان را پیدا و روند کلی فرایند را برنامه ریزی کنید.
– اگر نمی خواهید گروه متمرکز را خودتان کنترل کنید، باید یک ناظر را تعیین کنید.
– اگر شرکت کنندگان بتوانند آزادانه با یکدیگر صحبت و اختلاف نظرشان را به راحتی بیان کنند، احتمال دارد که بحث از موضوع اصلی منحرف شود.
– شما باید اطمینان حاصل کنید که تعصب های شما و یا مدیران شما، نتایج طبیعی را تغییر نخواهد داد.
تحقیقات بازار بخش مهمی از برنامه ریزی کسب و کار کوچک است. اگر مزایا بیش از معایب ,در وضعیت شما ,باشد، یک گروه متمرکز می تواند یکی از مهمترین فعالیت های تحقیقاتی بازار باشد که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار خود و بهترین راه برای رسیدن به آنها اقدام کنید.
بیشتر بخوانید: تاثیر تبلیغات مخرب بر کاهش فروش