راهنمای آموزش رپورتاژ آگهی : رپورتاژ آگهی چیست؟
راهنمای آموزش رپورتاژ آگهی
کلمه رپورتاژ آگهی معادلی است برای Advertorial انگلیسی، کلمه ای که با ترکیب دو مفهوم «Advertisement» به معنای تبلیغات و «Editorial» به معنای سرمقاله، بیش از ۷ دهه است راه خود را در صنعت تبلیغات باز کرده است.
رپورتاژ آگهی در بیان ساده محتوایی است که یک کسب و کار آن را تهیه کرده و هزینه انتشار آن را در رسانهها پرداخته تا از این طریق بتواند به کمک بلندگوی یک رسانه سوم شخص، پیام خود را به مخاطبان برساند. رپورتاژ آگهی به دلیل این که در قالب گزارش و خبر و نه تبلیغ مستقیم، پیام کسب و کار را به گوش مخاطبانش میرساند، در صورتی که اصول حرفهای را رعایت کند، می تواند اثرگذاری بسیار زیادی برای مخاطبان ایجاد کند.
بیشتر بخوانید: مدل بازاریابی همکاری در فروش: طرحی برای موفقیت
رپورتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ آگهی را میتوان یکی از اثرگذارترین انواع تبلیغات دانست اما این مورد به شرطی محقق می شود که مخاطب به طور مستقیم متوجه تبلیغاتی بودن محتوا نباشد. در واقع رپورتاژ بیشتر از این که در خدمت تشویق مستقیم مشتری به خرید قرار بگیرد، در خدمت ایجاد اعتبار و محبوبیت برای برند و تامین اهداف درازمدت روابط عمومی آن برند قرار میگیرد.
در رپورتاژ آگهی شما میتوانید متنی را در قالب یک خبر یا یک گزارش همراه با چند عکس و چند لینک به وب سایت خودتان در رسانه های معتبر و مطرح منتشر کنید.
مقایسه قدرت تبلیغات و روابط عمومی آنلاین
یونانیان کتابی باستانی متعلق به قرن ۶ میلادی دارند به نام ایزوپ (Aesop) که شباهت زیادی به کلیله و دمنه ما دارد. در یکی از افسانه های این کتاب، باد و خورشید با هم زورآزمایی میکنند تا ببینند کدام یک قدرتمندتر هستند. آنها تصمیم میگیرند تمام قدرت خود را به کار ببرند تا رهگذری را که از جادهای می گذشت وادار کنند که کت خود را در آورد.
ابتدا نوبت باد بود، باد با تمام قدرت شروع به وزیدن کرد تا بتواند کت رهگذر را از تن او جدا کند، هر چه باد تقلای بیشتری برای این کار میکرد، رهگذر بیشتر کت خود را به بدن میچسبانید و از آن محافظت میکرد. در نهایت نوبت باد تمام شد و کت همچنان بر تن رهگذر مانده بود. نوبت به خورشید رسید، خورشید با تمام قدرتش تابید و طولی نکشید که رهگذر از شدت تابش خورشید خودش کت را از تن درآورد.
ال و لورا ریس، نویسندگان کتاب پرفروش «سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی» از این مثال برای مقایسه قدرت روابط عمومی و تبلیغات مستقیم استفاده کردهاند. تبلیغات باد است و روابط عمومی خورشید. در حالی که تبلیغات مانند باد تمام تلاش خود را میکند تا قدرتش را به مخاطبان تحمیل کند و در تصمیمگیری ایشان اثرگذاری کند، روابط عمومی با فعالیت روی ناخودآگاه مخاطبان، در تصمیمگیری های وی اثرگذاری مستقیم دارد.
بیشتر بخوانید: آموزش بازاریابی پورسانتی
رپورتاژ آگهی در دنیای آنلاین چه مزایایی دارد؟
وقتی صحبت از حضور در دنیای آنلاین به میان میآید، یکی از اولین مواردی که برای صاحبان کسب و کار اهمیت مییابد، جایگاه وبسایت وی در موتورهای جستجو است. واقعیت این است که تقریبا هیچ کسی بدون شناخت قبلی، وارد وبسایت شما خواهد شد. قسمت بدتر ماجرا این است که در صورتی که در کلیدواژه های مرتبط با کسب و کار خود در صفحه اول گوگل حضور نداشته باشید، تقریبا شانسی برای یافتن مشتری جدید به صورت طبیعی نخواهید داشت.
یکی از مواردی که برای گوگل اهمیت زیادی داشته و نقش به سزایی در تعیین جایگاه شما در گوگل بازی میکند، اعتبار وب سایت شما است. اما این اعتبار چگونه مورد سنجش گوگل قرار می گیرد؟ یکی از مهمترین پارامترهایی تعیینکننده اعتبار هر وب سایت، لینکهایی است که از سایر وب سایت های معتبر به وب سایر مورد نظر ارجاع داده شده اند.
شما با انتشار رپورتاژ آگهی در یک رسانه معتبر، علاوه بر این که میتوانید اعتبار و محبوبیت برند خودتان را ارتقا دهید، با دریافت لینک از این رسانهها، اعتبار و جایگاه وب سایت خودتان در گوگل را نیز افزایش میدهید. افزایش جایگاه شما در موتورهای جستجو به معنای افزایش ترافیک ورودی وب سایت و افزایش ترافیک ورودی به معنای افزایش فروش خواهد بود. به این ترتیب میبینید که حضور در وب سایت های برتر ایران از طریق انتشار رپورتاژ آگهی سودی مرکب را به همراه دارد که بازگشت سرمایه آن در دراز مدت از اکثر شیوه های مستقیم تبلیغاتی بالاتر است.
علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که عموما در اغلب رسانه ها، رپورتاژ آگهی شما هرگز حذف نمیشود و در بخش آرشیو اخبار و مقالات آن وب سایت باقی میماند. به این ترتیب شما میتوانید در بروشورها و وب سایت خود بخشی را با نام «در رسانهها» ایجاد نموده و اخباری را که در رسانه های مختلف از کسب و کارتان منتشر شده است را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. فعالسازی چنین بخشی میتواند به بهبود اعتبار برند شما و جلب اعتماد غریبه هایی که تا به حال از شما خرید نکردهاند منجر شود.
جلسه دوم: راهنمای آموزش رپورتاژ آگهی : ساختار یک رپورتاژ اگهی