MVP در برابر بتا ؛ پیش محصول های ضروری برای هر کسب و کار
آیا تاکنون به اهمیت ارائه یک ” پیش محصول ” از کالای اصلی کسب و کار خود توجه کرده اید؟ پیش محصول و یا به بیان دیگر نسخه ای که پیش از انتشار محصول اصلی معرفی می شود، به دلایل متعددی بسیار مهم خواهد بود. البته هر پیش محصول بر اساس هدف منحصر به فرد خود و همچنین با توجه به مرحله ای از چرخه تولید که طی آن معرفی شده است، عنوانی ویژه خواهد داشت. اما منظور از این عنوان ویژه چیست؟ به طور معمول دو سطح اساسی برای یک پیش محصول در هر کسب و کار تعریف می شود که اغلب با نام MVP و بتا از آنها یاد می کنیم. این دو سطح چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
بیشتر بخوانید: کارآفرین در برابر مدیر عامل؛ درک یک تفاوت که کسب و کار شما را نجات خواهد داد
هدف از ارائه MVP و همچنین بتا، اطمینان از این مطلب است که کالای نهایی پس از ورود به بازار از هر نظر کامل بوده و مشکلی نخواهد داشت. هر دو نسخه مذکور دارای اهداف مشخص و همین طور زمان بندی های تعریف شده هستند. پیش از آن که به بررسی تفاوت های این دو مدل بپردازیم، آشنایی با مفهوم کلی هر یک از آنها ضروری خواهد بود.
انتشار MVP چیست؟
MVP یا کمینه محصول پذیرفتنی (محصول حداقلی قابل حیات) اولین نسخه قابل فروش از محصول اصلی یک کسب و کار است که متشکل از ویژگی های ضروری در حالت حداقل اما کافی خواهد بود. هدف از ارائه این پیش محصول، برآورده سازی نیازهای مشتریان اولیه و اعتبارسنجی کارایی محصول نهایی است. MVP معمولا تحت عنوان “انتشار آلفا” نیز شناخته می شود. در واقع MVP نسخه ای پیش ساخته از محصول نهایی است که خصوصیات لازم و حیاتی محصول مرجع را با استانداردهای حداقلی در اختیار دارد. البته استانداردهای حداقلی به معنای عدم کارایی محصول نخواهد بود و به انتظارات مطرح شده در سطحی قابل قبول پاسخ می دهد.
انتشار بتا چیست؟
نسخه بتا از جنبه های زیادی مشابه محصول نهایی است. این نسخه به گروهی بزرگ (اما معمولا انتخابی) از مخاطبان ارائه می شود تا تحت شرایط واقعی آن را امتحان کنند. هدف از ساخت نسخه بتا، معرفی محصولی آماده فروش است که از هر نظر بدون نقص و اشکال باشد. این پیش نمونه بازتابی کامل از محصول نهایی خواهد بود.
MVP در برابر بتا
MVP همیشه پیش از آن که نسخه بتا به عنوان آینه ای تمام نما از محصول نهایی معرفی شود، وارد بازار خواهد شد. در واقع پس از آن که نسخه MVP مورد تایید قرار گرفت، نسخه بتا وارد عمل می شود. البته چندین تفاوت قابل توجه دیگر نیز میان MVP و بتا وجود دارد که به مهم ترین آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد.
واقع گرایی
هدف اصلی از ارائه نسخه MVP، بررسی مشکلات احتمالی محصول نهایی و خطراتی است که فروش کالای تولیدی را تهدید خواهد کرد. کارآفرین و همچنین مدیر محصول یک مجموعه، MVP را ارائه می دهند تا به دیدی مناسب پیرامون کالای مورد نظر خود دست یابند. آیا محصول نهایی با بازار مربوطه سازگار خواهد بود؟ آیا می تواند به سطح فروش برنامه ریزی شده برسد؟
بیشتر بخوانید: کسب و کار شما چه رنگی است؟
همانطور که اشاره شد، نسخه بتا پس از طی تمامی مراحل نام برده منتشر می شود. در واقع باید ابتدا MVP مورد تایید قرار بگیرد و سپس نسخه بتا معرفی شود. علاوه بر این، پیش محصول بتا به گروه بزرگی از مخاطبان منتخب ارائه شده و بازخوردهای مثبت و یا منفی جمع آوری می شود. هرگونه مشکل به جای مانده از سطح MVP باید در این مرحله به طور کامل رفع شود. بدین ترتیب می توان گفت که نسخه بتا گزارشی کامل از محصول نهایی بوده و آن را تبدیل به طرحی قابل فروش می کند.
مینیمالیسم
مشخصه MVP مینیمالیسم است. یعنی پیش محصولی که با استفاده از حداقل فاکتورهای لازم تولید شده و می تواند منتج به فروش قطعی محصول نهایی شود. این در حالی است که نسخه بتا تقریبا همان محصول نهایی بوده و تمام ویژگی های آن را به نمایش می گذارد.
گروه هدف
MVP هیچ گاه با هدف پاسخ گویی به نیازهای مهم بازار و یا طیف وسیعی از مخاطبان عرضه نمی شود. گروه هدف این پیش محصول مخاطبان داخلی و چندین متقاضی اولیه هستند که در نهایت به اعتبارسنجی محصول اصلی کمک خواهند کرد. در مقابل نسخه بتا وجود دارد. این نسخه برای پوشش نیازهای اساسی بازار ایجاد شده است و می توان آن را محصولی بالغ به شمار آورد.
لزوم ارائه پیش محصول های MVP و بتا
با یک مثال شفاف لزوم استفاده از نسخه های MVP و همینطور بتا را برای هر کسب و کاری صرف نظر از گستردگی آن شرح خواهیم داد. کمپانی اپل را در نظر بگیرید. فرض کنید این کمپانی بدون بهره برداری از مزایای بیشمار نسخه های MVP و بتا اقدام به معرفی یک گوشی هوشمند جدید کرده است. از آن جایی که بررسی های پیش از تولید و اعتبارسنجی محصول به خوبی صورت نگرفته است، نمی توان از کارایی کالای مورد نظر و حتی احتمال دست یابی به سطح فروش برنامه ریزی شده برای آن اطمینان حاصل کرد. از طرفی مشتریان نیز تجربه خریدی منحصر به فرد را نخواهند داشت. به عنوان مثال یک گوشی هوشمند که قابلیت جست و جو ندارد را تصور کنید. آیا چنین محصولی پاسخ گوی انتظارات مخاطب خواهد بود؟ این در حالی است که پیش محصول های MVP و بتا ضمن رفع مشکلات احتمالی قبل از تولید کالای نهایی و ورود انبوه آن به بازار، فروش مورد نظر کسب و کار را نیز تا حدود زیادی تضمین خواهند کرد.
پیشنهاد نویسنده: ۱۰ گام اساسی جهت راه اندازی یک استارت آپ