CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری یک مفهوم است که همه شرکت ها همه روزه با آن سرو کار دارند و فعالیت می کنند. در حقیقت، یک کسب و کار در مدیریت مشتریان شناخته می شود و از این رو سیستم CRM و به تبع آن نرم افزار CRM باید استراتژی کسب و کار باشد تا اینکه صرفا بخشی از استراتژی کسب و کار. اگر صاحب کسب و کار کوچک هستید، حیاتی است که کسب و کار تکراری را تجربه کنید زیرا جذب مشتریان جدید هزینه های بیشتری را نسبت به حفظ مشتریان موجود به ارمغان می آورد همواره در نظر داشته باشید انجام فرایند های تکراری برای مشتریان فعلی هزینه ای به مراتب کمتر را برای سازمان خواهد داشت. باید در ابتدا سعی کنید که به مشتریان فعلی خود بخوبی خدمت رسانی کنید تا بعد از آن بتوانید به همان مشتریان بیشتر بفروشید و یا معاملات بیشتری را با ایشان داشته باشید تا سود خود را افزایش دهید؛ چرا که هزینه ی جذب مشتری جدید تقریبا ۵ برابر بیشتر از حفظ مشتری فعلی می باشد. بعد از این مراحل باید به فکر جذب مشتری جدید بیفتید.
بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟
برای اینکه بتوانید به این مهم دست پیدا کنید، سیستم CRM شما باید یک راه حل خوب داشته باشد تا بتواند ارزش برتر را به دست آورد. حفظ یک سیستم CRM شامل هزینه های تکنولوژی است که شامل نگهداری زیرساخت های فناوری اطلاعات، هزینه مجوز نرم افزار و هزینه های ارتقاء می باشد. اگر بخواهید تنها بخشی از این هزینه ها را (به طور کامل و یا به طور جزئی) انجام دهید، باید خودتان را آماده کنید تا برای هر یک از کاربران یا برای هر صندلی ، هزینه ای برای راه حل CRM مدیریت شده، متحمل شوید.
این دقیقا همان چیزی است که «Cloud CRM» با تأکید بر میزبانی از راه دور داده ها و استفاده مشترک از برنامه ها وعده داده است. قبل از این که به مزایای CRM ابری برای کسب و کارهای کوچک بپردازیم، بررسی می کنیم که ابزار CRM چیست. به عبارت ساده، هر راه حل که ارائه دهنده اطلاعات از راه دور مشتری شما است و داده های پروژه و دسترسی مشترک برنامه های کاربردی را ارائه می دهد، می تواند به عنوان نرم افزار و یا به عنوان سرویس دهنده به جای یک محصول تعبیر شود.
هنگامی که نرم افزار CRM که کسب و کار کوچک تان از آن استفاده می کند و هزینه ی آن را شرکت شما پرداخت می کند، به عنوان میزبان باشد، کارمندان شما می توانند از راه دور به آن دسترسی داشته باشند و در این حالت شما به طور مؤثر از CRM ابری استفاده کرده اید. علاوه بر این، اگر شما بتوانید از فضای سرور شرکتی مانند گوگل یا آمازون برای میزبانی داده های مشتری و یا از ظرفیت محاسبات آن ها برای مدیریت نرم افزار CRM خود استفاده کنید، شما به عنوان پیمانکار مدیریت CRM شناخته می شوید.
حال باید به این سؤال پاسخ دهیم که چنین کاری چگونه به نفع شما تمام خواهد شد؟ برای شروع، شما نیازی به سرمایه گذاری در زیرساخت های فناوری گران قیمت مانند سرورها، مراکز داده، نرم افزار برای کامپیوتر و سخت افزار برای محاسبه قدرت نیستید. اگر شما به این نکته توجه داشته باشید که نرم افزار و سخت افزار معمولا نیاز به نگهداری و ارتقاء دارند که با گذشت هر سال نیز گران تر می شوند، پس انداز بالقوه خود را به طور چشم گیری افزایش می دهید.
از طرفی، زمانی که شما به این سرمایه گذاری نیازی ندارید، می توانید کارکنان فناوری اطلاعات خود را نیز کنار بگذارید که اغلب هزینه های سربار برای کسب و کارهای کوچک است. در اغلب موارد، بودجه فناوری اطلاعات یک هزینه ی قابل توجه در بودجه ی کلی برای کسب و کارهای کوچک است. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک هستند که هزینه های افزایش قیمت خرید نرم افزار جدید CRM را حفظ می کنند. بنابراین، هنگامی که به شما فرصتی داده می شود تا به طور قابل توجهی هزینه های خود را کاهش دهید، انتخاب آن واضح است که در نهایت به انتخاب راه حل های Cloud CRM منجر شود.
بیشتر بخووانید: نرم افزار CRM ایرانی
هر راه حل که ارائه دهنده اطلاعات از راه دور مشتری شما است و داده های پروژه و دسترسی مشترک برنامه های کاربردی را ارائه می دهد، می تواند به عنوان نرم افزار و یا به عنوان سرویس دهنده به جای یک محصول تعبیر شود.
استفاده از CRM ابری، هیچ گونه محدودیتی ندارد. به عنوان مثال، امنیت داده های محرمانه مشتری و پروژه ها چیزی است که صاحبان کسب و کار کوچک را نگران می کند و با توجه به حوادث اخیر که در آن داده های مشتری هک شد (همان طور که در شرکت فیسبوک اتفاق افتاد )، اضطراب ها به طور کامل در مورد امنیت اطلاعات مشتری و حفظ آن افزایش یافته است. شرکت های ارائه دهنده نرم افزارهای CRM ابری اغلب پکیج هایی را به عنوان آخرین نرم افزار امنیتی ارائه می دهند که نگرانی شما را در این زمینه از بین خواهند برد.به عنوان نمونه didar.me که در زمینه CRM ابری خدمات دهی انجام می دهد، در امور مربوط به امنیت دارای امتیاز بالایی قرار دارد. وقفه ها، نگرانی دیگری هستند که وجود دارند که با قرارگرفتن لینک های پشتیبان توسط بسیاری از ارائه دهندگان CRM Cloud (به هنگامی که لینک های اصلی دچار مشکل می شوند) این نگرانی ها نیز کاهش می یابند. همچنین بسیاری از کسب و کارهای کوچک هزینه ای را برای گرفتن پشتیبان از داده ها صرف می کنند؛ بنابراین، چرا در این مورد صرفه جویی نکنید و در یک راه حل امن و قابل اعتماد برای CRM سرمایه گذاری نکنید ؟
بنگاه های کوچک به طور معمول به دو دسته تقسیم می شوند. گروهی هستند که مشتریان را پراکنده می کنند، در حالی که حفظ روابط مشتری، خود چالشی است؛ کسانی هم هستند که یک پایگاه مشتری کوچک دارند که عمده درآمدهای آن ها از آن جا تولید می شود. در هر دو مورد، راه حل های CRM برای کسب و کارهای کوچک ضروری است و زمانی که گزینه ی CRM ابری بدون هزینه های همراه که یک راه حل منظم CRM است، وجود دارد، کاری که باید انجام شود این است که CRM ابری را انتخاب کنید.
لازم به ذکر است که کسب و کارهای کوچک اغلب منابع محدودی در اختیار دارند و از این رو همیشه به دنبال کاهش هزینه ها هستند. در این راستا، داشتن یک راه حل CRM ابری باعث می شود که حس خوبی را داشته باشید. هنگامی که شما مشترک یک راه حل CRM ابری می شوید، می توانید کسب و کار خود را با چند کامپیوتر و قابلیت های اینترنتی اجرا و اداره کنید. مزایای CRM ابری نمی تواند بهتر از این جنبه ها باشد. در نتیجه، در حالی که در روزهای اولیه استفاده از CRM ابری برای کسب و کارهای کوچک کمی سخت است، اما روندها و پیش بینی ها نشان می دهد که ممکن است آینده به خوبی به آن تعلق داشته گیرد و تمام شرکت های کوچک از این ابزار برای بهبود کارها و ارتباط با مشتریان و همچنین فروش بیشتر استفاده کنند.
امیدواریم که این مقاله CRM Cloud و مزایای استفاده از آن را به خوبی برای شما شرح داده باشد. در پایان لازم به یادآوری است که کارشناسان آکادمی فروش آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند.
پیشنهاد نویسنده:یک نرم افزار CRM دقیقا چه کارهایی انجام می دهد؟