گفتگو با کسب و کارهای ایرانی: استارت آپ باهمتا
وبسایت آکادمی فروش به عنوان مرکز تخصصی آموزش بازاریابی، فروش و برندینگ به صورت مستقل در نیمه های تابستان ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد. ما در جهت رسیدن به اهداف خود و روشنگری هرچه بیشتر کارآفرین جوان ایران، گام در این عرصه گذاشتیم. در ادامه مسیرمان دوستانی با ما همراه شدند که سختی های راه در کنار آنها و با همراهی آنها برایمان آسان شد.
به شخصه بر این عقیده هستم که تا زمانی که کسب و کار های ایرانی تقویت نشوند، فرایند مربوط به کارآفرین و حمایت از کالای ایرانی تمکیل نخواهد شد. در عرصه معرفی آنان که پله های ترقی را پشت سر گذاشته اند، داثما از برندهای خارجی نام میبریم، به ستایش آنها می پردازیم، داستانشان را تعریف می کنیم و آنها را ارج می نهیم، اما زمانی که نوبت به کسب و کارهای ایرانی می رسد، سکوت کرده که مبادا بگویند “می خواهد تبلیغ فلان برند و فلان شخص را انجام دهد.” مبادا که به کسی برخورد که چرا آن دیگری را نام برد و من را نه؟ مبادا که اگر نقدی کردیم سریعا با خود بگویند “معلوم نیست از کدام رقیب پول گرفته است که اینها را بنویسد.
در همین راستا آکادمی فروش به عنوان یک وبسایت مستقل و تخصصی در حوزه آموزش بازاریابی، فروش و برندینگ تصمیم گرفت تا به سراغ کسب و کارهای ایرانی برود، داستان آنها نشر دهد، از سختی های موفقیت بگوید و شاید حتی نقدی با هدف سازندگی بر آنها بنویسد. هدفمان این است که علاوه بر معرفی کارآفرینان بزرگ ایران عزیزمان، رمز و راز رسیدن به موفقیت را برای سایرین نشان دهیم.
بیشتر بخوانید: گفت و گو با شاهرخ ظهیری، کارآفرین و بنیانگذار برند مهرام
تقریبا در حدود ۱ ماه پیش استارت آپ باهمتا محصول جدیدی را در کنار پلت فرم اصلی خود روانه بازار کرد. در آن زمان باهمتا به دنبال این بود تا از طریق کمپینی در بخش بلاگ خود و وبسایت ویرگول، کاربران خود را در فرایند انتخاب نام این مخصول دخیل کند: “همپلاک”
امروز در خدمت جناب آقای امیرحسین جلیل اوغلی مدیر بخش مارکتینگ باهمتا هستم تا در مورد این پلتفرم جدید سوالاتی رو بپرسم.
-
خودتون و باهمتا رو کوتاه معرفی کنید
باهمتا یک استارت آپ فین تک هست. فین تک (FinTech) به فناوری های مالی (Financial Technology) گفته میشه و کسب و کارهایی که تو این زمینه فعالیت میکنن با استفاده از تکنولوژی های جدید، تجربه کاربری تازه ای رو به افراد در جهت استفاده از خدماتی که قبلا و به روش سنتی می گرفتند میده. اگر بخوام ملموس تر بگم، قبلا تاکسی و آژانس برای تردد افراد تو جامعه بود، اما الان این نیاز به شکل جدیدی پاسخ داده شده. خرید به شکل معمول خودش وجود داشت، اما خرید آنلاین هم به اون اضافه شده. فناوری های مالی هم به همین شکل هست. باهمتا انتقال و دریافت پول رو ساده کرده. با استفاده از اپلیکشین و یا سرویس های دیگه باهمتا، می تونید به سادگی پول دریافت کنید.
باهمتا کارش رو از ابتدای سال ۹۴ شروع کرد و سال گذشته موفق به جذب سرمایه از یک شرکت سرمایه گذاری خارجی شد که اتفاق بزرگی هم برای باهمتا و هم تو اکوسیستم استارت آپی و فین تک بود. تمام این اتفاقات رو ما سعی می کنیم بخوبی با کاربرانمون در میون بذاریم و به همین دلیل توضیحات تکمیلی تر تو بخش بلاگ سایت باهمتا هست. و جدیدترین خبر مربوط به باهمتا که تو همین چند روز گذشته اتفاق افتاد، انعقاد قرارداد پرداخت یاری بانک مرکزی با استارت آپ باهمتا بود که جزییات بیشتر تو رسانه های باهمتا منتشر شده. من هم از سال گذشته به باهمتا اضافه شدم. تو استارت آپ ها خیلی دسته بندی وظایف معنی نداره و کارها بصورت تیمی جلو میره. من در بخش مارکتینگ، پشتیبانی و کارهای اجرایی همراه تیم باهمتا هستم.
-
در مورد همپلاک توضیحاتی رو به خوانندگان میشه بدین؟ اصلا همپلاک چی هست؟
همپلاک سرویس مخصوص پرداخت شارژ و دریافت هزینه های ساختمان است. درواقع همپلاک یک ابزار برای استفاده مدیر ساختمان هست که بستر ساده ای رو برای ساکنین فراهم میکنه تا هزینه های ساختمان رو پرداخت کنند. مدیر ساختمان بهتر میتونه هزینه های دریافت شده رو مدیریت کنه و دقیقا متوجه بشه هر واریزی برای چه بابتی و توسط چه شخصی انجام میشه. مثلا؛ ابتدای ماه هست و مدیر ساختمان میخواد هزینه شارژ ماهیانه رو دریافت کنه. یک موضوع جدید با عنوان شارژ شهریور ماه ایجاد میکنه. هرکدوم از همسایه ها با کلیک روی لینک پرداخت و وارد کردن اطلاعات بصورت آنلاین و در صفحه شاپرک بانک مرکزی پرداختشون رو انجام میدن. به محض پرداخت، پیامی برای مدیر ارسال میشه و این پرداخت رو بهش اطلاع میده.
-
همپلاک از کجا شروع شد؟ اولین بار ایده ش چطوری و به ذهن چه کسی رسید؟
بعد از شکل گیری سرویس باهمتا و استفاده کاربران، تصمیم گرفتیم سرویس های تخصصی برای نیازهای مختلف ارائه بدیم. باهمتا یک سرویس عمومی هست و هرکسی میتونه ازش استفاده کنه. برای دریافت دُنگ دوستانه، اقساط صندوق های قرض الحسنه، شارژ ساختمان و …
کاری که کردیم با تحلیل سیستممون و صحبت با کاربران، بصورت تقریبی segment های مختلفی رو تشکیل دادیم. یکی از این بخش بندی ها، مدیران ساختمان بودن که برای دریافت هزینه ها از باهمتا استفاده می کردند. اونها یک سری نیازهایی داشتند که تو سرویس عمومی باهمتا نبود و به همین دلیل تصمیم گرفته شد سرویس تخصصی برای این نیاز آماده کنیم و به این شکل همپلاک متولد شد.
-
یه مقداری در مورد مزایا و امکاناتی که همپلاک در اختیار کاربران خودش قرار میده توضیح بدین و بگید که کسانی که از همپلاک استفاده نمی کنن، چه چیزهایی رو از دست می دن؟
یکی از مشکلاتی که همیشه تو ساختمان ها وجود داره، دریافت هزینه ها هست. به صورت معمول به چه شکل انجام میشه؟ مدیر ساختمون لیستی از بدهکاری یا هزینه های انجام شده رو مینویسه و تو ورودی ساختمان یا آسانسور قرار میده. خوب این نوع اطلاع رسانی ظاهر جالبی نداره. مخصوصا زمانیکه افراد دیگری به غیر ساکنین مثل مهمان وارد آپارتمان میشوند.
مشکل دوم عدم اطلاع مدیر ساختمان از واریزی هاست. مدیر ساختمان شماره حساب یا شماره کارت خودش رو به ساکنین میده و اونها واریز رو انجام میدن. اما مدیر ساختمان متوجه نمیشه مبلغ واریزی که به حسابش اومده، آیا متعلق به دریافت های شخصیش هست؟ آیا واحد ۲ این پول رو ریخته یا آقای احمدی ساکن طبقه پنجم؟
همپلاک این مشکل رو برطرف کرده و کسانی که از اون استفاده نمیکنن ممکنه همچنان با مشکلاتی که اشاره شد دست و پنجه نرم کنند.
-
با توجه به فیلتر بودن تلگرام، ممکن نیست با مشکلاتی در این زمینه مواجه بشید؟ (هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ امنیتی)
تفاسیر مختلفی در حال حاضر این خصوص وجود داره و به طور مشخص فیلترینگ به معنای حضور نداشتن و فعالیت نکردن در یک بستر ممکنه نباشه. استفاده از برخی شبکه های اجتماعی دیگه هم تو ایران از جهت قانونی مشکل داره. مثل توییتر. اما بسیاری از مدیران و مسئولان درجه یک کشور حساب توییتری فعال دارند.
ما سرویس رو تو بستری ارائه میدیم که مردم حضور دارند. شبکههای اجتماعی فضایی هستند که بسیار مورد اقبال عمومی قرار گرفتهاند و میتوان خدمات ارزشمندی برای مردم در آنها تعریف کرد که اگر سادگی کار با شبکه های اجتماعی رو هم بهش اضافه کنیم، یکی از بهترین بسترهای ارائه سرویس به حساب میان.
-
بذارید سوالمو به شکلی دیگه بپرسم. آیا ممکن هست که از لحاظ قانونی برای مجموعه باهمتا مشکلی پیش بیاد؟
ما همواره سعی میکنیم که در حیطه قانون فعالیت کنیم و از هر فعالیت غیرقانوی پرهیز خواهیم کرد. همپلاک فقط مخصوص پیام رسان خاصی نیست و لینکی که در اختیار پرداخت کنندگان قرار میگیرد از هر بستری قابلیت دسترسی دارد. این قضیه بیشتر به نحوه تعامل سازمان ها و ارگان های مربوط با کسب و کارها مربوط میشه. اینکه قوانین به چه شکل تشخیص و تفسیر بشه و اجرا بشه هم متفاوت هست. بطور مثال الان قوانین و یا توصیه های سران مملکت به حمایت از کار، کارآفرینی و موارد مشابه این هست اما اینکه تا چه اندازه اجرایی میشه بستگی به عوامل دیگه ای داره.
-
به شخصه نظر من اینه که ممکنه خیلی از افرادی که برای اولین بار این ایده مواجه میشن، این حس رو داشته باشن که احتمالا وارد یک فرایند پیچیده خواهند شد. برای این قضیه چه جوابی دارید؟
بستگی داره از چه دیدی بهش نگاه کنید. اگر مدیر ساختمان هستید و میخواید موضوعی در اون بسازید و ازش استفاده کنید، این توضیح رو میشه داد که اولا تمام مراحل به ساده ترین شکل ممکن با توضیحات ارائه شده. چون ما کاربرانی با سن بالای ۷۰ سال هم داریم و تو طراحی محصول به همه جوانب اون فکر کردیم. و مورد دوم هم این هست که هر زمان هر کاربری سوال و مشکلی تو استفاده از سرویس ها داشته باشه، تیم پشتیبانی در کمترین زمان ممکن راهنماییش خواهد کرد. پشتیبانی هم بصورت تیکت گذاری انجام میشه. اگر هم از دید پرداخت کننده و ساکن ساختمان بهش نگاه کنید، پیچیدگی استفاده از این سرویس، کلیک روی دکمه پرداخت هست! همین.
-
برای ساکنینی که سن بالاتری دارن و به اصطلاح تکولوژیک نیستند و یا ارتباطی با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ندارن، چه تمهیداتی در نظر گرفتید؟
به نظر من نمیتونیم بگیم سن بالاتر یعنی حتما همراه نبودن با تکنولوژی. چون همونطور که خدمتتون عرض کردم ما کاربرانی داریم که خلاف این موضوع رو نشون میده. و بحث اصلی این هست که کلا فعالیت ما روی پرداخت آنلاین هست. کسی که با این فضا غریبه باشه پس بالطبع کاربر ما نیست.
-
در مورد مدل درآمدی همپلاک می تونید توضیحاتی رو بدین؟ فرایند درآمدزایی همپلاک به چه شکلیه و اینکه پیشبینی شما برای رسیدن به نقطه سر به سری چه مدت زمان هست؟
مدل درآمدی همپلاک مثل سرویس “باکریمان” و خود باهمتا هست. پرداخت کارمزدی معادل کارمزد کارت به کارت در بستر شتاب توسط پرداخت کننده. این کارمزد در مبالغ زیر یک میلیون تومان، پانصد تومان هست.
مهمترین نکته ای که تو یه مجموعه استارت آپی وجود داره، رشد محصول یا خدمتی که ارائه میده هست. برای همین برنامه ریزی ها و دید ما به این نکته معطوف هست و اولویت بیشتری داره تا محاسبه نقطه سر به سری.
-
با توجه به اینکه کسب و کارهای هوشمند، هر کدام عمر مفید مشخصی دارند، عمر مفید همپلاک رو چه مدت پیشبینی می کنید؟
اجازه بدید پاسخ این سوال رو با یک مثال واقعی خدمتتون توضیح بدم.
باهمتا دو سال پیش بود که سرویس اختصاصی برای خیریه ها طراحی کرد که “باهم” نام داشت. “باهم ” تجربه خیلی خوبی برای مجموعه ما داشت. همراهی با بیش از ۱۵۰ خیریه در کشور، ما رو با نیازهای اونها بیشتر آشنا کرد و همین موضوع، سبب بوجود اودن سرویس جدید ما برای خیریه ها به نام “باکریمان” شد. تمام نقاط ضعف و قوت سرویس قبلی بررسی شد و اونها رو تو سرویس جدید پیاده سازی کردیم. همین باعث رشد بیشتر استفاده سرویس باکریمان شد.
پس عمر مفید همپلاک، تا هر زمان هم که ادامه داشته باشه، باعث بوجود اومدن تجربه های خیلی خوبی برای ما خواهد شد. حالا ممکنه این تجربه به ایجاد یک سرویس بهتر و کامل تری ختم بشه و یا یک سرویس جدید دیگر.
-
آیا همپلاک برنامه های محتوایی (به عنوان مثال اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، و …) در بستر خود انجام می دهد یا خیر؟
قطعا یکی از برنامه هایی که خواهیم داشت اجرای چنین مواردی هست. همینطور که تا پیش از این تو سرویس های دیگه و حتی بلاگ خود باهمتا مطالب این چنینی رو نشر دادیم.
-
.امنیت داده های ورودی و پرداخت ها رو به چه شکلی تضمین می کنید؟
امنیت تو یه سرویس پرداخت، حکم قلب اون سیستم رو داره. بهتر هست من یه کم بیشتر درباره اتفاقی که میوفته توضیح بدم تا هرکسی که این مطلب رو میخونه درک بهتری پیدا کنه و شاید کمک کنه کمی اطلاعات و دانشش رو هم تو این زمینه افزایش بده.
به نظر من در مواجه با تکنولوژی و یا کلا هر چیز جدیدی، یافتن چرایی و چگونگی عملکرد اون بیشتر به فهم ما درباره اون کمک خواهد کرد. بیاید یک بار باهم مرور کنیم چه اتفاقی تو همپلاک میوفته. اول از همه یه کم درباره خود بات یا ربات تلگرام صحبت کنیم. از زمانیکه سر و کله بات ها پیدا شد، جو نادرستی درباره استفاده و وجودشون بوجود اومد. صحبت ها از جاسوسی یا به سرفت بردن اطلاعات و عکس های گوشی و … بود. همیشه ندانستن و اطلاع نداشتن درباره موضوعی، همچین حواشی ای هم بوجود میاره.
بات همون دسترسی هایی رو خواهد داشت که یک اکانت تلگرامی داره. یعنی میتونه نام، عکس و آیدی شما رو ببینه. همچنین اگر بات به گروهی اضافه بشه، اگر لیست افراد گروه رو نگاه کنید، زیر اسم بات، میزان دسترسی اون هم نوشته میشه. اگر نوشته شده باشه :«no access to messages» یعنی به پیام هایی که در گروه ارسال میشه دسترسی نداره و نمیتونه پیام های شما رو بخونه. اگر پیامی با / شروع بشه، برای بات قابل خوانش هست. غالبا چنین بات هایی با دستورات این چنینی کار میکنند. مثلا /start
برای کسانی که میخوان بیشتر در این باره اطلاعات داشته باشن، پیشنهاد میدم ۳ تا واژه رو تو اینترنت سرچ کنن: «امنیت بات تلگرام»
حالا بات چه کاری برای ما انجام میده؟ همون دستوراتی که نویسنده بات براش تعیین کرده. تو همپلاک یه سری وظایف و کارکردها برای اون تعیین شده. مدیر ساختمان شماره شبا حسابی که میخواد بهش پول واریز کنه رو معرفی میکنه تا تسویه و واریز به اون حساب انجام بشه. حالا شاید این سوال پیش بیاد که آیا دادن شماره شبا کار ایمنی هست؟
شماره شبا حساب، مثل یک قلک یک طرفه هست! یعنی فقط قابلیت واریز به حساب رو داره و امکان برداشت وجه از اون وجود نداره. پس دادن شماره شبا هیچ ضعف امنیتی برای حساب شما نداره.
بعد از معرفی حساب بانکی، دکمه ای وجود داره که نوشته: «درخواست شارژ از ساکنین» با لمس این دکمه، همپلاک از شما میپرسه برای چه موضوعی میخواید از همسایه ها پول دریافت کنید؟ مثلا تایپ میکنید: «شارژ شهریور» حالا گروه تلگرامی ساختمان رو به همپلاک معرفی میکنید. تا اینجا که هیچ نکته امنیتی وجود نداره. فقط مشغول انجام یک سری تنظیمات هستید. حالا با اضافه کردن همپلاک در گروه، دکمه پرداخت به همسایه ها نمایش داده میشه. با لمس دکمه پرداخت، ساکنین ابتدا به صفحه باهمتا وارد میشن و در اونجا میزان مبلغ پرداختی، شماره واحد و شماره تماسشون رو وارد میکنن. شماره تماس برای نمایش به مدیر ساختمان هست و باهمتا به هیچ عنوان از این شماره ها برای موارد تجاری استفاده نکرده و نخواهد کرد. بعد از لمس دکمه پرداخت، به صفحه شاپرک بانک مرکزی وارد میشید. صفحه ای که در هر پرداخت اینترنتی دیگه ای مشابه اون رو دیدید. باهمتا هیچ دسترسی به این صفحه و اطلاعات آن ندارد و اطلاعات کارت افراد توسط سامانه شاپرک بانک مرکزی و شرکت های پرداخت (psp) مدیریت میشود. بعد از پرداخت، شاپرک به باهمتا اطلاع میدهد که پرداخت انجام شد و تایید میشود. حالا باهمتا این اطلاع رسانی را در سرویس همپلاک هم به ادمین بات یعنی مدیر ساختمان و هم در گروه ساکنین ساختمان اطلاع رسانی میکند.
با این توضیحات حتما متوجه شده اید که پرداخت و داده های ورودی که فرمودید، در صفحه پرداخت شاپرک بانک مرکزی انجام شده که امنیت آن توسط شاپرک و بانک مرکزی تامین شده است.
-
این فرایند انتقال از بات تلگرام به باهمتا و از اونجا به شاپرک از چه طریقی انجام میشه؟ یه لینک پرداخت مخصوص فرد ساخته میشه؟ این لینک در مرحله بات تلگرام ساخته میشه یا بعد از اینکه وارد سایت باهمتا شد و مبلغ مورد نظر رو اعلام کرد؟
به بیان ساده، وقتی پرداختی انجام میشه، شما درخواست خودتون رو با میزان پرداختی به شاپرک اعلام می کنید و در صفحه پرداخت مشخص میشه چه میزان پول به چه حسابی واریز خواهد شد. این درخواست رو باهمتا به شاپرک ارسال میکنه که تو مرحله قبلی مشخص شده. همسایه ها روی لینک پرداختی که مدیر ساختمان تو گروه قرار داده کلیک میکنن. وارد صفحه باهمتا میشن تا اطلاعات خودشون رو وارد کنن. اطلاعاتی مثل شماره واحد، شماره تلفن و میزان مبلغ پرداختی. تمام این مراحل توسط باهمتا انجام میشه که در زمان لازم، باهمتا به همپلاک اطلاع میده که این پرداخت انجام شد و همپلاک هم اون رو در کانال های اطلاع رسانی خودش مثل ادمین همپلاک و گروه همسایه ها، گزارش میده.
-
با توجه به فیلتر بودن تلگرام، به طور حتم شخص از فیلترشکن استفاده خواهد کرد. در زمان انتقال به باهمتا و سپس شاپرک، ممکن است که به دلیل استفاده از فیلترشکن، دچار فیشینگ بشه؟
به هیچ وجه این امکان وجود نداره. حتما درباره پروتوکول امنیتی https شنیدید. اگر بخوام با یه مثالی این اتفاق رو توضیح بدم، زمانیکه از این پرتوکول در انتقال به وبسایت استفاده میشه، مثل این هست که شما در یک مسیر کوهستانی در حال رانندگی هستید. در بخشی از جاده به تونلی میرسید که شما رو از مسیر امنی عبور میده. تو این پروتوکول هم اتفاق مشابهی میوفته. شما از یک مسیر ایمن به سایت مقصد وصل میشید. حالا چه از فیلترشکن استفاده بکنید یا خیر، این تونل راه ارتباطی ایمنی هست که شما رو به مقصد میرسونه.
-
برنامه های شما برای رقابت با رقبا (اپلیکیشن هایی مثل دنگی پال، مانیار و یا همیان) به چه صورت است؟ و اینکه چه مزیت هایی نسبت به رقبای خود دارید؟
فین تک گستردگی بسیار زیادی دارد و یا به شکل ساده تر، بازار وسیعی داشته که این موجب شده هر کدام از استارت آپ های فین تکی سعی بر حل نیاز بخش خاصی از بازار باشند. به همین دلیل در مواردی این تشابه کمتر هست و خیلی بحث رقابت وجود ندارد. اما در بخش های عمومی تر، هر یک از همکاران ما، سعی در ارائه سرویسی با خدمات خاص خود هستن که این میتونه متمایز کننده اونها باشه و کاربر با امتحان یک سرویس و خدمات یا ارزش افزوده ای که میگیره، به اون برند و سرویس علاقه مند شه و تبدیل به یک مشتری وفادار بشه.
با همین توضیح، ما سعی میکنیم روی ارزش افزوده ای که به مخاطبمون میدیم کار کنیم و در عین حال سادگی سرویسمون رو حفظ کنیم که خیلی پیچیدگی برای استفاده کاربر نداشته باشه.
سپاس از وبسایت کاربردی و مفیدتون به بقیه هم پیشنهاد میکنم این سایت رو دنبال کنن