۶ دلیل خلاقانه برای استفاده از رسانههای اجتماعی در روابط عمومی
روش های زیادی برای استفاده از رسانههای اجتماعی در استراتژیهای روابط عمومی وجود دارد. هدف از روابط عمومی ایجاد دیدی مثبت در ذهن مخاطبین از برند شما است.
با استفاده گسترده از رسانههای اجتماعی در بین مصرف کنندگان، نیاز است پوشش مناسبی از محصولات و خدمات خود را در این شبکهها داشته باشید.
امروزه از بسیاری جهات، “رسانه” از شبکههای خبری و روزنامهها به وبلاگ نویسان، پادکست ها، اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی و افراد مشهور گسترش یافته است.
در شاخص اجتماعی Sprout Q3 2016، مصرف کنندگان ۵۷.۵٪ بیشتر از برندی که در شبکههای اجتماعی دنبال کردهاند خرید میکنند.
با استفاده از این اطلاعات، میتوان متوجه شد که مصرف کنندگان به آنچه شما ارسال میکنید توجه میکنند. و اگر بتوانید توجه آنها را جلب کنید، شانس بیشتری برای فروش خواهید داشت.
مطمئناً تبلیغاتی بودن بیش از حد باعث جذابیت برند شما نیز نخواهد شد. همان شاخص Sprout نشان داد که ۴۶٪ از مصرفکنندگان به دلیل پیام های تبلیغاتی زیاد برند ها را دنبال نمیکنند.
با تمام آنچه گفته شد، در اینجا هفت روش خلاقانه با کمک ، بازاریابی محتوا، وبلاگ نویسی و رسانههای اجتماعی برای بهبود هر چه بهتر عملکر روابط عمومی آورده شده است:
۱- به صورت مهمان در وبلاگهای مختلف مقاله بنویسید.
با نوشتن پستهای مهمان در وبلاگها یا رسانههای معروف، باعث سرشناس شدن خود شوید و با افراد مختللف تعامل کنید. مزایای وبلاگ نویسی به عنوان مهمان بسیار زیاد است زیرا :
- شما میتوانید تخصص خود را با مخاطبان شخص دیگری به اشتراک بگذارید، این کار ممکن است افراد جدید به جامعه هدف شما اضافه کند.
- با گرفتن بکلینکهای معتبر به سایت خود باعث افزایش اعتبار در موتورهای جستجو میشوید.
۲- برای کمک به روابط عمومی از اینفلوئنسرها استفاده کنید.
یکی از بزرگترین راههای خلاقیت برای افزایش بازدهی در روابط عمومی، استفاده از اینفلوئنسرها است. به خصوص برای شرکتهای دارای محصول، ارسال محصولات رایگان در ازای بازبینی صادقانه ( و مثبت) آسانترین راه برای نگه داشتن محصولات شما در مقابل چشمان مخاطبان میباشد.
می توانید از اینفلوئنسرها برای پست های وبلاگ، پست های شبکههای اجتماعی یا هر نوع تولید محتوا استفاده کنید. متداولترین سناریو پرداخت هزینه به افراد مشهور برای ارسال بررسی محصول شما است. اما بهترین گزینه استفاده از اینفلوئنسرهایی است که جامعه مخاطب محدود دارند و با زمینه کاری شما در ارتباط هستند، زیرا هم میزان مبلغ دریافتی آنها نسبتا کمتر است و هم بازخورد سریعتری خواهید گرفت.
۳- تعامل با مطبوعات و روزنامهنگاران
با روزنامهنگاران در جاهای مختلف ارتباط بگیرید، با آنها همانند روابطی که با مشتری برقرار می کنید تعامل کنید، تا یک رابطه قابل اعتماد ایجاد نمائید. به طور مثال ، مقالات آنها را در توییتر به اشتراک بگذارید و حتما نام کاربری آنها را تگ کنید. این کار باعث میشود وقتی بخواهید پوشش خبری جدید یا بیشتری روی محصولات خود داشته باشید، بتوانید از آنها استفاده کنید.
۴- رسانههای اجتماعی را در استراتژی انتشار مطبوعات خود بگنجانید.
آیا هنگامی که یک بیانیه مطبوعاتی تهیه میکنید، یک نسخه از آن را با توجه به ساختار شبکههای اجتماعی تنظیم کنید. یا قابلیت اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی را به وبسایت خود اضافه کنید.
علاوه بر گزینههای اشتراکگذاری، از کاربران بخواهید که محتوای شما را در اکانتهای شخصی خود نیز به اشتراک بگذارند پس دقت کنید محتوایی که تهییه میکنید دارای جملات کوتاه جذاب و دارای لینک بیانیه شما باشد . این کار باعث بهبود تصویر برند شما در شبکههای اجتماعی میشود.
با درج یک پست در شبکههای اجتماعی ، مدت زمان انتشار محتوای خود را افزایش میدهید. گرافیکهایی مانند نمودارها و اینفوگرافیک هایی که در پست وجود دارند می توانند کمک زیادی به اشتراک گذاری هرچه بیشتر آن کنند. برای برخی از شرکتها، شبکههای اجتماعی تنها راه اعلام محصولات جدید است.
۵- انتخاب سفیر برند.
داشتن سفیر برند یک گام مثبت در تاثیرگذاری هرچه بیشتر برنامههای روابط عموم است. سفیران مورد اعتماد و تأیید شرکت و اغلب مردم هستند. و در ازای دریافت پول نقد، محصولات، شرکت در رویدادهای مختلف شرکت، از آنها خواسته میشود که در مورد برند صحبت کنند.
نمونههای زیادی وجود دارد که میتوانید از آنها الگو بگیرید به عنوان مثال مهران مدیری که سفیر برند فروشگاههای زنجیره ای رفاه است و در تبلیغات،همایشها،تبلیغات و … که این فروشگاه برگزار میکنند حضور دارد.
از دیگر افراد میتوان به سیروان خسروی سفیر برند ساناستار، نوید محمد زاده سفیر برند سنایچ، بهرام رادان و بهنوش طباطبایی سفیر برند نوین چرم و….. میتوان نام برد.
شناخته بودن و محبوبیت این اشخاص در سطح جامعه باعث میشود با حضور در کنار برند شما روند معروفیت هرچه بیشتر برند شما را سرعت بخشد.
البته انتخاب افراد مناسب برای برند نیاز به تحقیق و بررسی بسیاری زیادی است زیرا باید سفیرهای برند دارای ویژگیهای مشترک یا نزدیک به ساختار برند شما را داشته باشند.
۶- یک برنامه مدیریت بحران داشته باشید.
یکی از ظریفترین بخشهای روابط عمومی مدیریت شهرت، به ویژه در مواقع بحرانی است. گاها ممکن است شرکت شما اخبار منفی دریافت کنند وظیفه روابط عمومی این است که از طریق بیانیههای مطبوعاتی رسمی و / یا پاسخ های رسانه های اجتماعی، آن بحران را مدیریت کنید.
در صورت بروز بحران، بهتر است ابتدا یک برنامه عملیاتی تهیه کنید. شما نباید عجولانه برخورد کنید هرچند باتجربه ترین شرکتها هم میتواند اشتباهات در روابط عمومی انجام دهد. به عنوان مثال مشکل اخیری که در تپسی رخ داد و باعث شد که این شرکت مجبور به عذرخواهی شود.
شاید بهترین روش در ابتدای کار صداقت و عذرخواهی از طرف شرکت باشد. اما داشتن یک برنامه پیش بینی شده در مورد نحوه برخورد با اخبار بد، بسیار ضروری است.
کلام آخر
کار روابط عمومی دیگر تنها ارسال ایمیل سرد و بی روح برای مخاطبین ودر انتظار دریافت پاسخ از آنها نیست. این روزها به خلاقیت بها داده میشود. روشهای بیشتری برای صحبت در مورد نام برند شما در انواع مختلف محتوا وجود دارد. از کار با یک اینفلوئنسر برای تولید یک فیلم گرفته تا وبلاگ نویسی به عنوان مهمان در سایتهای شناخته شده، می توانید خیلی راحت تر بینش مثبت ایجاد کنید.
شبکه های اجتماعی می توانند نقش زیادی در عرضه یک محصول داشته باشند. وقتی از ابزارهای مناسب مدیریت شبکههای اجتماعی l استفاده میکنید ، به راحتی میتوانید تلاش های روابط عمومی خود را کنترل و پیگیری کنید. اگر وقت خود را برای ایجاد جامعه آنلاین خود اختصاص داده باشید. قطعا طرفداران وفادار به برند خود پیدا خواهید کرد.
و هنگامی که شما محصول یا خدمات جدیدی را راه اندازی میکنید، این طرفداران اولین کسانی هستند که خبر خوب را به اشتراک میگذارند. و این بهترین چیز این است که میتوانید از آن بهره ببرید.
از طرف دیگر، یادآوری این نکته نیز مهم است که در صورت داشتن یک برنامه مدیریت بحران، بهترین راه شما در برابر اخبار بدی است که در مورد برند شما منتشر میشود.
منبع : https://bit.ly/38E10of