آموزش گام به گام سئو
امروزه با توجه به گستردگی بسیار زیاد مطالب در اینترنت، رقابت بسیار جدی بین سایتها وجود دارد که بهترین مطالب در کدام سایت وجود دارد؟ کدام سایت در هنگام جستوجو در گوگل در خصوص یک کلمه کلیدی، رتبه اول را دارد؟ با توجه به رفتار کاربران در سالهای اخیر، اکثراً کاربران تا ۴ لینک اول را در هر جستوجو بررسی میکنند، پس اینکه سایت شما در رتبه ۱-۴ گوگل باشد بسیار میتواند برای شما با اهمیت باشد.
اهمیت این موضوع زمانی بسیار خود را نشان میدهد که شما به عنوان کسبوکار در بستر اینترنت فعالیت میکنید. چرا که اگر سایت شما در نتایج اول گوگل نباشد، به احتمال زیاد میتوان گفت که کسبوکار شما رو به زوال خواهد بود.
ما در پابلیکا با توجه به اهمیت موضوع جایگاه و رتبه سایت در موتورهای جستوجوگر، تصمیم گرفتیم تا آموزشهای مربوط به بهینه کردن سایت برای موتورهای جستوجوگر (سئو)، را به صورت هفتگی در سایت پابلیکا منتشر کنیم. در این سری از درسنامهها ما قصد داریم تا مفاهیم، اقدامات و تکنیکهای سئو را با شما به اشتراک بذاریم تا بتواند سایت خود را تا حد مطلوبی، برای موتورهای جستوجو مثل گوگل بهینه نمایید.
جلسه اول
در سالهای اخیر با پیشرفت، گسترش و همهگیری اینترنت، به طور همزمان هم کاربران و هم مطالبی که در اینترنت بارگذاری میشود رشد بسیاری کرده است. فرض کنید که قصد دارید یک مطلب را با کلمات مختلف در موتورهای جستوجوگر مثل گوگل، جشتوجو کنید. طبیعتاً با تعدادی بسیار زیاد از سایت، وبلاگ و محتوا در خصوص مطلب مورد نظر روبرو خواهید شد. اما سوال اینجاست که گوگل چطور بهترین و مرتبطترین مطالب را با موضوعی که شما جستوجو کردید، را به شما نمایش دهد؟
برای اینکه کابران بتوانند همیشه بهترین جواب را پیدا کنند، گوگل یکسری قوانین و قواعد را تعیین کرده باشد که اگر هر سایتی این قواعد و قوانین را داشته باشد، در گزینههای برتر در نتایج گوگل ظاهر خواهد شد. به این شکل کاربران همیشه بهترین و مرتبط ترین جواب را دریافت خواهند کرد. در حقیقت به همین دلیل سئو (Search Engine Optimization) شکل گرفت. به عنوان تعریف کلی میتوان گفت که، سئو به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستوجوگر از جمله گوگل، میباشد.
البته این نکته را هم باید متذکر شویم که امروزه سئو صرفاً برای گوگل انجام نخواهد شد، چرا که گوگل در استراتژی که جدیداً انتخاب کرده است، کاربران را با اهمیتتر از خود گوگل میداند. به همین دلیل به سایتهایی مورد توجه کاربران قرار بگیرد را بسیار با ارزش شمرده و توجه بسیار زیادی به آنها میکند و در نتایج جستوجوها این سایتها را در رتبههای بالاتر قرار میدهد.
گوگل با استفاده از الگوریتمهای بسیار پیچیدهای که برای خود تدوین کرده، رفتار کاربران را بررسی میکند و با همین الگوریتمها متوجه عملکرد یک سایت میشود. در سالهای اخیر بروزرسانیهایی که گوگل برای الگوریتمهای خود داشته، تمرکز خود را برای نشان دادن بهترین نتایج به مخاطبان بوده است. سوال اصلی این است که چگونه به الگوریتمهای گوگل نشان دهیم که بهترین جوابی که کاربران در یک حوزه خاص به دنبال آن هستند، در سایت ما قرار داد؟ رقابت در این زمینه بسیار جدی است به طوری که بسیاری از شرکتها هزینههای هنگفتی را در این زمینه صرف میکنند.
اصطلاحات پرکاربرد در سئو:
در اولین قدم برای آشنایی با عملکرد سئو، مانند یادگیری زبان جدید که نیازمند یادگیری الفبا هستیم، میبایست با اصطلاحاتی که در زمینه سئو با آن روبرو هستیم، آشنا شویم.
-
سئو داخلی (SEO On Page)
به مجموعه اقداماتی که به طور مستقیم روی سایت خودتان انجام میدهید تا صفحات سایتتان را بهینه کنید.
-
سئو خارجی (SEO Off Page)
به مجموعه اقداماتی گفته میشود که خارج از صفحات سایت انجام میدهم که باعث بهینه سایت شود.
-
سئو تکنیکال (Technical SEO)
عبارت است از تمامی اقداماتی تکنیکی که ما روی صفحات سایت انجام میدهم تا به بهینه سازی آن کمک کنیم.
-
سئو سفید (White Hat SEO )
هنگامی که ما تمامی اقداماتی که برای بهینه سازی سایت خود انجام میدهیم منطبق بر الگوریتمها گوگل باشد را سئو کلاه سفید گویند.
-
سئو سیاه (Black Hat SEO )
اگر ما اقداماتی که برای بهینه سازی سایت خود انجام میدهیم به گونهای باشد که الگوریتمهای گوگل را دور بزنیم، سئو کلاه سیاه انجام دادهایم. سرعت رشد سایت در این روش بیشتر است، اما اگر الگوریتمهای گوگل بروز شود، حتی میتواند به پاک شدن لینک از نتایج گوگل، منتهی شود.
-
سئو خاکستری (Gray Hat SEO)
سئو خاکستری بین سئو سفید و سیاه است. به این معنی که اقدامات ما برای بهینه سایت، در بعضی مواقع منطبق بر الگوریتمهای گوگل است و در بعضی مواقع آنرا دور میزند. این روش هم بسیار پر ریسک است و توصیه نمیشود.
-
الگوریتمها
الگوریتمها در حقیقت قواعد و قوانینی هستند که موتورهای جستوجوگر با استفاده از آنها بهترین نتایج را برای کاربران از سایتهای مختلف پیدا کرده و نمایش میدهند.
-
پنالتی
اگر شما اقداماتی خلاف الگوریتمهای گوگل انجام دهید و آنها متوجه شوند، سایت شما را مجازات میکنند که در اصطلاح میگویند اقدام شما پنالتی شده است.
موتورهای جستوجوگر
به طور کلی موتور جستوجو به نرم افزار یا سخت افزاری گفته میشود که بتواند در حجم بسیار زیادی از اطلاعات، اطلاعاتی که مد نظر ما هست را پیدا کنید. در زمینه سئو، به موتورهایی مثل گوگل، که بتواند مطالب مورد نظر ما را در بین انبوهی از سایت و مطالب پیدا کند و نمایش دهد را موتور جستوجوگر میگوییم.
در حقیقت موتورهای جستوجوگر باید بتوانند کل وبسایتها را مورد بررسی قرار بدهند تا در هنگام جستوجوی مطلب خاص، نتایج مرتبط را به کاربر نشان دهد. این اتفاق با استفاده از الگوریتمهای موتورها رخ میدهد. الگوریتمها سایتهای مختلف را از جنبههای بسیاری مورد بررسی قرار میدهند و در پایگاه داده در دستهبندیهای مختلف ذخیره و اولویتبندی میکنند تا در هنگام جستوجو، در کمترین زمان، بهترین و مرتبطترین پاسخ را به کاربر نشان دهد.
جلسه دوم
همانطور که در جلسه اول آموزش سئو، مطرح شد، یکی از عنواین بسیار مهم در سئو، سئو داخلی است. در واقع، سئو داخلی به مجموعه اقداماتی که به طور مستقیم روی سایت خودتان انجام میدهید تا صفحات سایتتان را بهینه کنید، گفته میشود. در جلسه دوم قصد داریم تا نکات و موارد مربوط به سئو داخلی را بررسی کنیم تا با آن بیشتر آشنا شویم.
سئو داخلی (On page seo)
بنابر تعریف سئو داخلی، اقداماتی که شما بر روی صفحات و محتواهای خود انجام میدهید به قدری حائز اهمیت است که حتی اگر شما روی سئو خارجی خود کارکنید، لینک سازی کنید، بک لینک خریداری کنید و …. تا هنگامی که سئو داخلی سایت شما از لحاظ تکنیکی و فنی درست نباشد، هیچ تغییری در رتبه سایت شما نخواهد افتاد و چه بسا ممکن است گوگل به شما پنالتی دهد.
اقدامات و موارد بسیار زیادی در زمینه سئو داخلی وجود دارد که میتوانید انجام دهید و با این کار رتبه سایت خود را بهبود ببخشید. در ادامه به بررسی این فاکتورها و اقدامات خواهیم پرداخت.
-
عنوان (Title)
اولین موردی که در سئو داخل بسیار مهم است، عنوانهایی است که شما برای صفحات خود انتخاب میکنید. در واقع موتورهای جستوجوگر برای اینکه سایت شما را به عنوان نتیجه به کاربران نشان دهد، در اولین حرکت، عناوین صفحات سایت شما را بررسی میکند و از این طریق موتورهای جستوجوگر و کاربران میفهمند که موضوع آن صفحه در چه زمینهای است.
در انتخاب عنوان برای صفحات خود باید دقت بسیار بالایی داشته باشید، چرا که این عناوین معرف سایت شما هستند. عنوان صفحات باید دو تا شاخصه اصلی داشته باشند، اول اینکه در عنوان حتماً از کلمه کلیدی مربوط به آن صفحه استفاده کنید. دوم باید بقدری جذاب باشد که بتواند توجه و نظر کاربران را به خود جلب کند تا کاربران وارد آن صفحه شوند.
به عنوان مثال در مقاله تاثیر ارتباط با رسانهها بر نام برند، هم از کلمات کلیدی ارتباط و رسانه استفاده شده که موتورهای جستوجوگر تشخیص میدهند که این مقاله در زمینههای گفته شده نوشته شده است. همچنین از تکنیک کنجکاوی استفاده کردیم که نظر خواننده را به خود جلب کند.
البته دقت داشته باشید که در انتخاب عنوان از بزرگنمایی و دروغ بپرهیزید. چونکه کاربر با توجه به عنوان روی لینک مربوط به صفحه شما کلیک میکند اما نتیجه مد نظر خود را پیدا نمیکند و از سایت شما خارج میشود. این امر باعث افزایش نرخ پرش (bounce rate) سایت شما شده و موتورهای جستوجوگر، تشخیص میدهند که سایت شما معتبر نیست و شما رتبه سایت را از دست میدهید.
-
توضیحات (Descriptions)
منظور از توضیحات، همان نوشتههای زیر عنوان هستند که ئر صفحه نتایج موتورهای جستوجوگر به کاربران نمایش داده میشود. توضیحات باید دید کلی از هر صفحه را به کاربران بدهند با وجود توضیحات، موتورهای جستوجوگر تشخیص میدهند که در صفحات از چه مطالبی استفاده شده و همچنین به کاربران دید بازتری نسبت به مطالب صفحه سایت شما میدهد.
نکتهای که باید به آن دقت کنید این است که کلمات کلیدی نیز حتماً باید در توضیحات صفحات شما نیز وجود داشته باشد.
-
هدینگ (Heading)
از مهمترین تگها در سئو داخلی و HTML میتوان به هدینگها اشاره کرد. هدینگها در واقع تگهایی هستند که با آن میتوان موضوعات درون هر صفحه را به ترتیب اولویت و اهمیت رتبه بندی کرد که موتورهای جستوجوگر نیز همین اولویتها را مد نظر قرار میدهند.
تگ هدینگ در کلاً ۶ تگ دارد که از H۱ به عنوان مهمترین تگ در هر صفحه شروع شده و تا تگ H۶ که موضوعی با کمترین اهمیت، درجه بندی میشود. دقت داشته باشید که شما در هرصفحه، فقط میتوانید یک تگ H۱ داشته باشید چرا که در هر صفحه فقط یک موضوع بسیار مهم وجود دارد و بقیه موضوعات به عنوان زیرعنوانهای موضوع اصلی مطرح میشوند.
-
محتوا (Content)
اصلیترین و مهمترین موضوع در سئو داخلی، محتوای سایت و صفحات شما است. در واقع تمام گزینه های قبلی با فرض اینکه سایت شما دارای محتوای استاندارد است، مطرح شد. هر اندازه که شما محتوای جدیدتر، کاملتر و بروزتری روی سایت خود داشته باشید، به همان اندازه میتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید و رتبه سایت خود را بهبود ببخشید.
نکته بسیار مهم در خصوص محتوا این است که باید توجه کنید که محتواهای درون سایت شما نباید از سایتهای دیگر تکثیر (کپی) شده باشد چون موتورهای جستوجو نسبت به این قضیه بسیار حساس بوده به سایت شما پنالتی تکثیر (duplicate) میدهند که باعث صدمه خوردن جدی سئو سایت شما میشود.
-
لینک سازی داخلی
در واقع لینک سازی داخلی به نحوی باعث افزایش سرعت بهبود رتبه سایت شما میشود. در لینک سازی داخلی، هنگاهی که شما لینک یک صفحه را درون صفحه دیگری از سایت خود قرار میدهید، باعث میشود که ارزش صفحات به یکدیگر منتقل شود.
به عنوان مثال فرض کنید که صفحه مربوط به فروش شلوار در سایت شما رتبه ۲ گوگل است. اگر شما صفحهای جدید با عنوان فروش پیراهن را تازه بارگزاری کرده باشید و لینک مربوط به صفحه فروش شلوار را درون آن قرار دهید، باعث میشود که ارزش سئو صفحه فروش شلوار به صفحه فروش پیراهن نیز داده شود و رباتهای گوگل خیلی سریعتر صفحه جدید را بررسی و ایندکس کند.
-
فایل ربات (txt)
از این فایل به عنوان راهنمایی بررسی سایت شما برای موتورهای جستوجوگر یاد میشود. در واقع این فایل به موتورهای جستوجوگر میگویند که کدام صفحات را بررسی کرده و کدام صفحات را بررسی و ایندکس نکند.
-
نقشه سایت (Site Map)
نقشه سایت به موتورهای جستوجوگر میگویند که چگونه صفحات سایت شما را بررسی و ایندکس کنند. به عنوان مثال شما میتوانید به گوگل بگویید که صفحه نخست سایت شما را هر هفته بررسی و ایندکس کند.
اگر شما سایت فروشگاهی دارید و یا نیاز دارید که صفحات سایت خود با ترتیب خاصی بررسی و ایندکس شود، حتماً از نقشه سایت استفاده کنید.
جلسه سوم
در سومین جلسه از آموزش سئو، قصد داریم که به سئو خارجی بپردازیم. مطابق تعریفی که در جلسه اول ارائه دادیم، سئو خارجی به مجموعه اقداماتی میگویند که خارج از صفحات سایت انجام میدهم که باعث بهینه شدن سایت میشود.
اهمیت این موضوع زمانی که رقابت در کلمات کلیدی بالا یا متوسط باشد بسیار بیشتر خود را نشان میدهد، چرا که در بسیاری از مواقع یک سایت به تنهایی با سئو داخلی خوب نمیتواند رتبههای بالا را در نتایج جستجو کسب کند. به همین دلیل است که شما نیاز به سئو خارجی دارید. اما سوال این است که چطور میتوان با فعالیت در سایتهای دیگر، رتبه سایت خود را بهبود ببخشیم؟
پاسخ به این سوال با یک مثال مطرح میشود. فرض کنید که شما برای یکی از صفحات سایت خود یک محتوای ویدئویی تهیه کردهاید. اگر محتوای سایت خود را در پلتفرمهایی مثل آپارات، نماشا و یوتیوب منتشر کنید و در توضیحات مربوط به ویدئو لینک مربوط به صفحه مربوط به سایت خود را بارگزاری کنید، مخاطبان با کلیک بر روی لیتک، وارد سایت شما میشوند. در مثالی دیگر فرض کنید که شما در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنید و محتوایی را که تولید میکنید به اشتراک میگذارید. مجدداً با مشاهده لینک سایت شما در توضیحات محتواها، مخاطبان وارد سایت شما میشوند.
این فرایند از سه جهت باعث بهبود رتبه سایت شما میشود:
-
افزایش ترافیک ورودی:
با افزایش ترافیک ورودی به سایت شما، به شرط آنکه سایت شما هم از لحاظ ساختار فنی و هم از لحاظ محتوای تولیدی کیفیت خوبی داشته باشد، موتورهای جستجوگر از روی الگوی رفتار کاربران متوجه میشوند که سایت شما از اعتبار بسیار خوبی برخوردار است و رتبه سایت شما را در نتایج جستجو، جزء اولین لینکها قرار میدهد.
-
خزش در موتورهای جستجو (Index)
موتورهای جستجو به طور پیوسته در حال بررسی سایتهای مختلف در اینترنت هستند و طبیعتاً شبکه های اجتماعی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. موتورهای جستجو در هنگام بررسی سایت شبکه های اجتماعی به لینک مربوط به سایت شما شده و آن را مورد ارزیابی قرار میدهند. در طی این بررسی به دلیل اینکه از سایتی با ارزش بالاتر، وارد سایت شما شده است، ارزش آن سایت را وارد سایت شما نیز خواهد کرد. این موضوع باعث بهبود سایت شما خواهد شد.
-
بک لینک:
بک لینک مهمترین عامل در سئو خارجی است و به این مفهوم است که شما از سایتهای دیگر به سایت خودتان لینک ارجاع دادهاید. به عنوان مثال، شما یک محتوای متنی را در سایتی دیگر منتشر میکنید و به طریق یکی از کلمات آن متن، لینکی به سایت خود ارجاع دادهاید. در این مثال، شما با انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی، بک لینکی را به سایت خود ارجاع دادهاید. برای آشنایی بیشتر و بهتر با بک لینکها مقاله مربوط به بک لینک چیست را مطالعه کنید.
یکی دیگر از تکنیکهای مهم در فرایند سئو خارجی، استفاده از نام برندتان در محتواهایی است که تولید و در سایتهای دیگر به انتشار میگذارید. وقتی شما از نام برندتان در محتواهای خود استفاده میکنید و در سایتهای دیگر منتشر میکنید، موتورهای جستجو هنگام بررسی سایتها به نام برند شما برمیخورند. هنگامی که تعداد سایتهایی که نام برند شما در آن وجود دارد بیشتر باشد، موتورهای جستجو اسم برند شما را به عنوان برندی معتبر میشناسد و سایت مربوط به برند شما را در نتایج اول جستجوها قرار میدهد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که این فرایند بلند مدت بوده و نباید اتظار داشته باشید که در زمان کوتاهی به نتیجه برسید.
یکی از دغدغههایی که همواره در بحث سئو خارجی مطرح میشود، موضوع پنالتی است. اگر شما اقداماتی خلاف الگوریتمهای گوگل انجام دهید و آنها متوجه شوند، سایت شما را مجازات میکنند که در اصطلاح میگویند اقدام شما پنالتی شده است. در واقع این دغدغه زمانی شکل گرفت که پیش از این از سئو خارجی بسیار سوء استفاده میکردند تا رتبه سایت خیلی سریع بهبود پیدا کند. این سوء استفاده به قدری بود که موتورهای جستجو به خصوص گوگل تصمیم گرفت که تمرکز خود را در بحث سئو خارجی از بک لینکها کمتر کند و بیشتر به نحوه ایجاد و اعتبار بک لینکها توجه کند. به همین دلیل اگر شما یک استراتژی خوب را در خصوص سئو خارجی سایت خود اتخاذ کنید هیچ پنالتی متوجه شما نخواهد شد. استراتژیهایی مثل بک لینک گرفتن از سایتهای معتبر، سایتهایی که حوزه کاری مرتبط با شما دارند و …. .
منبع: https://bit.ly/2UqoEzS