چگونه بازاریابی سنتی و دیجیتال را با هم ادغام کنیم(قسمت دوم/پایانی)
در ادامه مقاله چگونگی ادغام بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال را بیان می کنیم.
آمیخته ترفیع
بازاریابی مستقیم
بازاریابی مستقیم “ارتباطات مستقیم با مشتریان هدف به طور فردی جهت دریافت پاسخ فوری و ایجاد روابط بلندمدت با مشتری است”. بازاریابی مستقیم شامل بازاریابی دیجیتال،کاتالوگ ها، بازاریابی تلفنی، اینترنت، بازاریابی تلفنی و غیره است.
بیشتر بخوانید:چگونه بازاریابی سنتی و دیجیتال را با هم ادغام کنیم(قسمت اول)
تبلیغات
تبلیغات “هرگونه شکل پرداختی ارائه و ترفیع غیرشخصی ایده ها، کالاها یا خدمات توسط یک حامی شناخته شده است”. شامل پخش گسترده، پرینت، اینترنت، outdoor و سایر اشکال است.
فروش شخصی
فروش شخصی “ارائه شخصی توسط نیروی فروش شرکت با هدف ایجاد فروش و برقراری روابط با مشتری است”. شامل ارائه فروش، نمایش های تجاری، و برنامه های محرک است.
پیشبرد فروش
پیشبرد فروش “محرک های کوتاه مدت برای تشویق به خرید یا فروش محصول یا خدمت است”. شامل تخفیف ها، کوپن ها، نمایش ها است.
روابط عمومی
روابط عمومی “در معرض دید عموم قرار گرفتن یا ایجاد آگاهی عمومی نسبت به محصول، خدمت یا شرکت از طریق رسانه ها”.
بیشتر بخوانید:۱۰ مزیت بازاریابی دیجیتال در برابر بازاریابی سنتی
خلق بهترین آمیخته ترفیع
پاسخ به پرسش های زیر می تواند در تعیین اینکه کدامیک از آنها با اهداف بازاریابی شرکت مرتبط هستند کمک می کند و به شرکت ها نشان می دهد تا منابع را به هر یک از عناصر به تناسب تخصیص دهند.
باید محصولی جدید به بازاری جدید معرفی کنم. (تبلیغات)
محصولی دارم که مورد حمله محصولات رقیب قرار گرفته است، و باید مشتریان فعلی خودم را حفظ کنم (پیشبرد فروش)
محصولی دارم که به شدت تخصصی، فنی یا گران است (فروش شخصی)
باید برداشت های غلط یا ادعا های دروغین درباره محصولم را اصلاح کنم (روابط عمومی)
باید آگاهی برند بیشتری برای محصولم خلق کنم (تبلیغات)
باید ویژگی های جدید را با مصرف بیشتر مشتریان فعلی پیوند دهم (بازاریابی مستقیم)
محصولی با چرخه فروش طولانی دارم (فروش شخصی)
باید تبلیغات دهان به دهان بیشتر ایجاد کنم (پیشبرد فروش یا روابط عمومی)
باید تصویر جدیدی از محصولم بسازم و آن را مجددا جایگاه یابی کنم (تبلیغات)
شرکت ها بر مبنای پاسخ به این پرسش ها، وزن های متفاوتی به هر یک از بخش های آمیخته ترفیع می دهند.
حواستان را پرت شایعات نکنید
اما چرا ۴Ps و آمیخته ترفیع که توسط بازاریابان سنتی از دوران پیش از اینترنت استفاده می شدند برای بازاریابی دیجیتال امروزی اهمیت دارد؟
اتفاقی که در ارتباطات سنتی رخ می دهد اینگونه است:
فرستنده تصمیم به ارسال پیام می گیرد؛ پیام درون یک تکه محتوا بسته بندی می شود؛ محتوا از طریق کانال موردنظر ارسال می شود؛ و کانال محتوا را به گیرنده انتقال می دهد. بازاریابی اساسا ارسال پیامی به گیرنده از طریق کانال است، پیامی که درون یک محتوا بسته بندی شده است. باقی مطالب صرفا جزئیات است.
اینترنت صرفا مجموعه جدیدی از کانال های ارتباطاتی است که برای آمیخته ترفیع به اجرا درمی آیند. همانطور که کاتلر و آرمسترانگ می گویند:
بازاریابی آنلاین سریع ترین شکل در حال رشد بازاریابی مستقیم است. استفاده گسترده از اینترنت اثری قابل ملاحظه بر هم خریدار و هم بازاریاب دارد.
بازاریابی دیجیتال همان انجام بازاریابی مستقیم، پیشبرد فروش، فروش شخصی، تبلیغات یا روابط عمومی از طریق مجموعه ویژه ای از کانال های ارتباطی است که ما آن را اینترنت می نامیم.
بیشتر بخوانید: چرا از نرم افزار اکسل در فرایند فروش استفاده نکنیم؟
افسانه “بازاریابی رسانه های اجتماعی“
چیزی تحت عنوان “بازاریابی رسانه های اجتماعی” وجود ندارد. “رسانه های اجتماعی” استراتژی بازاریابی نیستند، آنها همانند تلفن، کانال های ارتباطی برای اجرای بازاریابی، PR، پشتیبانی مشتری و غیره هستند.
چرا کلمات اهمیت دارند
دقیق بودن در زبان بهترین راه برای کمک به انجام بهتر کار است. برای ادغام بازاریابی سنتی و دیجیتال نمونه های چگونگی انجام آن در اینجا آمده است:
۱.مطالعه “بازاریابی رسانه های اجتماعی” را متوقف کنید. شروع به مطالعه بهترین روش ها در “بازاریابی مستقیم”، “پشتیبانی مشتری” و غیره کنید و سپس این ایده ها را با استفاده از رسانه های اجتماعی عملی کنید. رسانه های اجتماعی قرار نیست خودشان یک شغل باشند.
۲.مطالعه “لینک سازی” و “انجام بازاریابی محتوای جهت کسب لینک” را متوقف کنید و به جای آن بهترین روش های “روابط عمومی” را مطالعه کنید زیرا ۹۹% لینک های با کیفیت به طور طبیعی با صحبت مردم درباره محصول شما در رسانه ها و بلاگ ها به طور آنلاین بدست می آیند.
۳.مطالعه بهترین روش ها را در فروش شخصی و پیشبرد فروش آغاز کنید، و این اصول را هر زمانی که فروش شخصی و پیشبرد فروش را از طریق کانال های دیجیتال انجام می دهید به کار ببرید.
انتقال کانال برای آمیخته ترفیع
پس از تصمیم گیری درباره پیام های ارتباطی، تعیین ۴Ps، و انتخاب آمیخته ترفیع، حال باید کانال هایتان را با پاسخ به پرسش های زیر انتخاب کنید:
آیا مخاطب های ما به بهترین شکل آنلاین یا آفلاین (یا ترکیبی از هردو) بدست می آیند؟
بر اساس پاسخ پرسش اول، کدام کانال ها درون هر طبقه باید استفاده شوند؟ (مثلا، کانال های آفلاین تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله، کانال های آنلاین شبکه های تبلیغاتی، رسانه های اجتماعی یا جوامع آنلاین)
قانون: “رفتن به هرجایی است که مخاطب بیشتری در آنجا است”- چه آنلاین چه آفلاین یا هر دو- اما اینکار بسیار پیچیده است. کانال ها دارای جنبه های مثبت و منفی هستند. در اینجا مثال هایی از اجرای آمیخته ترفیع به طور آنلاین و آفلاین آمده است:
تبلیغات: نتایج و ROI تبلیغات آفلاین سنتی به سختی قابل پیگیری هستند، اما مردم به طور کلی به آنها بیشتر توجه می کنند. تبلیغات آنلاین راحت تر پیگیری می شود، اما صنعت پر از تقلب است و مردم بیشتر و بیشتر از بلک کننده های تبلیغات استفاده می کنند.
بازاریابی مستقیم: آیا استفاده از فهرست ایمیل، جستجو در توئیتر برای پیدا کردن افراد علاقمند به آنچه شما ارائه می کنید، یا ارسال کاتالوگ های فروش و پیگیری اینکه چه کسانی عمل خرید را انجام می دهند می تواند مفید باشد؟ پاسخ بستگی به مخاطب دارد.
فروش شخصی: اگر محصولی گران قیمت می فروشید، مثل الماس یا نرم افزار سازمانی گران قیمت، افراد کمتری با دنبال کردن کمپین های Pinterest در مقایسه با استفاده از تلفن یا حتی ملاقات شخصی با دیگران خرید انجام می دهند.
پیشبرد فروش: ارائه تخفیف های سریع نیازمند ایجاد حس اضطرار است، پس باید از کانال هایی استفاده شود که بلافاصله با مخاطب ارتباط برقرار می کنند. بنابراین امروزه استفاده از بازاریابی از راه دور یا snail-mail منطقی تر است.
روابط عمومی: PR سنتی و دیجیتال دو چیز کاملا مجزا هستند. روابط عمومی در گذشته بر نوشتن رزومه، ایجاد فهرست رسانه، و هدایت خبرنگاران و وبلاگ نویسان به سمت یک داستان تمرکز داشت. اما امروزه جلب توجه برای شرکت نیازمند استفاده از فیسبوک، توئیتر، و سایر شبکه های رسانه اجتماعی برای تضمین حضور جمعی در کمپینی خلاقانه است.
بیشتر بخوانید:۷۲ علامت اختصاری بازاریابی برای حرفه ای ها(قسمت اول)
ادامه فرایند بازاریابی
۴Ps، آمیخته بازاریابی، شخصیت خریدار، و تحقیقات درباره کانال صرفا نیمه اول فرایند بازاریابی هستند. ادامه فرایند شامل خلق وثیقه و محتوای بازاریابی آنلاین و آفلاین، انتقال آن به مخاطب و سپس ارزیابی نتایج است.
نمونه هایی از خلاقیت ها
بازاریابی مستقیم: تولید وثیقه فروش و دادن آن به خریدار بالقوه به طور مستقیم
تبلیغات: خلق آگهی های آنلاین و آفلاین
فروش شخصی: طراحی سخنرانی ها و وبینار ها
پیشبرد فروش: ایجاد کوپن، صفحات فرود و غیره
روابط عمومی: نوشتن مقالات به طور آنلاین و آفلاین یا داشتن شوخ طبعی تبلیغاتی در ویدئو
انتقال و ارزیابی
گام بعدی انتقال خلاقیت ها به مخاطب از طریق کانال آفلاین یا آنلاین انتخابی است.
زمانی که یک کمپین کامل بازاریابی اجرا شد، زمان ارزیابی نتایج است. ممکن است مشخص شود که ترکیبی از تبلیغات آفلاین و بازاریابی مستقیم آنلاین و ترکیبی از روابط عمومی آنلاین و آفلاین بهترین نتیجه را دارد.
حال، SEO کجاست؟
اکنون SEO بهینه سازی فنی و درون صفحه است. هرچه فرد بیشتر بازاریابی سنتی را درک کند بیشتر متوجه می شود که فنون SEO خارج از صفحه صرفا برای بازاریابی سنتی خوب عمل می کنند. SEO خارج از صفحه شامل بازاریابی مستقیم، پیشبرد فروش، فروش شخصی، تبلیغات یا روابط عمومی است.
دلیل اهمیت درک این موضوع این است که الگوریتم گوگل باهوش تر شده و بیشتر همانند انسان فکر می کند و دیگر صرفا در پی یک رده بندی ساده لینک ها نیست. پس به جای فکر کردن صرف درباره SEO باید تفکر بیشتر درباره بازاریابی را آغاز کنید. پس از انجام تمام کارهای لازم برای SEO فنی و درون صفحه، بهترین نتایج _ رده بندی بالاتر، بک لینک ها بهتر، و مشارکت بیشتر _ به عنوان محصول جانبی ساخت برند های واقعی که دارای قدرت و مشارکت هستند ایجاد خواهند شد.
بیشتر بخوانید:تکنیک های پرورش سرنخ
با سلام.مقاله ی خوبی بود.ممنون