آشنایی با رایجترین انواع بازاریابی | بررسی کاربردیترین روشهای مارکتینگ
بازاریابی جزئی جدانشدنی و صد البته مهم بخش فروش در بازار تجارت است. پس ضروریست که صاحبان کسبوکار، مارکتینگ را در دل برندشان جاودانه سازند. در این مقاله قرار است مهمترین و کارآمدترین انواع بازاریابی را بررسی کنیم.
هدف از بازاریابی بسیار ساده است: ایجاد فروش بیشتر! پس درک این موضوع که چرا بسیاری از کسبوکارهای موفق تمرکزشان را روی بازاریابی گذاشتهاند مشخص است. جناب فیلیپ کاتلر (Philip Kotler)، پدر بازاریابی مدرن هم درباره اهمیت مارکتینگ و انتخاب یک استراتژی مناسب از انواع بازاریابی، این چنین میگوید:
«بازاریابی عبارت است از برآورده ساختن نیازهای مشتریان برای کسب یک سود مشخص. برای من بازاریابی فقط به معنای معرفی مشخصات محصولات نیست. بازاریابان باید بتوانند تجربهای ۳۶۰ درجه برای مشتری ایجاد نمایند.»
همانطور که میدانیم انواع مختلفی برای بازاریابی وجود دارد که هر کدام استراتژی و تاثیرگذاری خاص خودش را به همراه دارد. آنچه مهم است این است که تیمهای مارکتینگ ما باید با انواع مارکتینگ و مزیتهای آنها آشنا شوند تا بتوانند بهترین و کارآمدترین روش را برای کسبوکارمان پیاده کنند. در ادامه این مطلب قرار است ۸ تا از رایجترین و کاربردیترین انواع بازاریابی را معرفی کنیم.
بازاریابی برونگرا؛ یکی از کارآمدترین انواع بازاریابی
منظور از بازاریابی برونگرا (Outbound marketing)، نحوه ارسال یک پیام به مخاطبان است. درواقع بازاریابی برونگرا زمانی اتفاق میافتد که یک شرکت پیام خود را با مخاطبان بسیاری به اشتراک میگذارد. بیلبوردهای تبلیغاتی میتوانند مثال خوبی برای این نوع مارکتینگ باشند. در این روش، شرکت تلاش میکند اطلاعات خاص و کاربردی را درباره خدمات و محصولات کسبوکارش با رانندگان در میان بگذارد.
بیشتر بخوانید: چطور ارتباط با مشتری را به درستی مدیریت کنیم؟
حالا که صحبت از بازاریابی برونگرا شد خوب است که به بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) هم نگاهی بیندازیم. قطعا تفاوتهای بسیاری میان این دو نوع مارکتینگ که از رایجترین انواع بازاریابی هستند، وجود دارد. به طورکلی در بازاریابی برونگرا ما برای جلب توجه مشتری تلاش میکنیم. درصورتی که در بازاریابی درونگرا تمرکز تیم مارکتینگ بر خلق محتوای گیرا برای جذب مشتری است.
ایمیل مارکتینگ
قطعا ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از کاربردیترین انواع بازاریابی است. این نوع بازاریابی زمانی اتفاق میافتد که شرکتمان تبلیغات و پیام را به یک آدرس خاص ارسال کند. یک مثال خوب از ایمیل مارکتینگ میتواند تبلیغات هفتگی فروشگاهها بخصوص فروشگاههای مواد غذایی باشد.
بازایابی محتوا
بازاریابی محتوا (Content marketing) یک ابزار کلیدی در بازاریابی داخلی و دیجیتال است. میپرسید چرا؟ چونکه این نوع بازاریابی یکی از بهترین روشها برای جذب مخاطبان هدف ماست. بازاریابی محتوا که یکی از بهترین انواع بازاریابی است شامل تولید، انتشار و توزیع محتوا برای مخاطبان هدفمان از طریق کانالهای مختلف و رسانههای اجتماعی، وبلاگها، ویدئوها، کتابهای الکترونیکی، وبینارها و… است.
هدف از بازاریابی محتوا کمک به مخاطبان در طول سفر خرید است. خوب است برای اجرای این روش مارکتینگ در ابتدا با نظرسنجیها و پرسشهای مختلف از خواستهها و نگرانیهای مخاطبانمان باخبر شویم و در قدم دوم هم یک تقویم محتوایی ایجاد کنیم و درنهایت با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا CMS محتواهای ایجاد شده را بهطور اصولی منتشر کنیم.
بازاریابی با چاشنی رسانههای اجتماعی
معلوم است که با وجود پلتفرمهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر و… برندها میتوانند به جذابترین شکل ممکن کسبوکار خود را تبلیغ کنند و به صورت شخصیتر با مخاطبان ارتباط برقرار کنند. با این حال، موفقیت در این نوع بازاریابی مستلزم دو عامل است: محتوای مرتبط و مستمر
محتوای مرتبط
قطعا استفاده از شبکههای اجتماعی یکی از موثرترین انواع بازاریابی است؛ دلیلش هم واضح است! خیلی کم پیش آمده است که کسی به دنبال خرید چیزی به شبکههای اجتماعی سر بزند، در این صورت اگر بلد باشیم که تعاملی بین دیگر محتواهای پلتفرم مربوطه (از نظر سرگرمی) و تبلیغات برقرار کنیم موفق خواهیم شد.
محتواهای ما باید تصاویر و کپشنهای جذابی داشته باشد تا مخاطبان مارا ترغیب کنند آنها را لایک کنند، درباره آنها نظر دهند و با دیگران به اشتراک بگذارند. یادتان نرود که تعامل با مشتری از طریق محتواهای ایجاد شده باعث میشود رابطهمان با مشتری موثر و صمیمیتر شود.
استمرار
داشتن استمرار نه تنها فقط در تولید محتوای شبکههای اجتماعی کارساز است بلکه رعایت آن در همه انواع مارکتینگ مهم است. اما داشتن استمرار در تولیدمحتوا در شبکههای اجتماعی، عاملی است که باعث میشود کاربران ما به ما وفادار بمانند. با فعالیت کم و نامنظم چگونه میتوان اعتماد مخاطبان را جلب کرد؟
برند مارکتینگ؛ یکی از رایجترین انواع بازاریابی
برند مارکتینگ نوعی بازاریابی بلند مدت است که در آن هدف، شناخته شدن و ایجاد شهرت است. این نوع بازاریابی جنبههای مختلفی را در برمیگیرد، از برندسازی بصری گرفته تا لحن و صدا.
در استراتژی برند مارکتینگ، شرکتها آگاهی از برند خود را افزایش میدهند. این روش میزان آشنایی افراد عادی با برند ما را دگرگون میکند.
بازاریابی دهان به دهان
شما به چه کسی اعتماد میکنید؟ تبلیغات یک فروشگاه یا نظر دوستتان از تجربه خریدش از همان فروشگاه؟ جواب واضح است. به همین دلیل است که بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing) بسیار قدرتمند است. این روش یکی از کمیابترین انواع بازاریابی است که بدون اینکه فعالیت خاصی صورت بگیرد، مخاطبان بیشتری جذب میکنیم.
همکاری در فروش
همکاری در فروش (Affiliate marketing) نوعی تبلیغات است که در آن یک کسبوکار به بازاریابها برای تبلیغ محصولات یا خدماتش پول پرداخت میکند. این بازاریابی یکی از پرطرفدارترین انواع مارکتینگ است که نوعی منبع درآمد برای وبلاگها، پادکستها، کانالهای یوتیوب و بلاگرهای شبکههای اجتماعی است.
بیشتر بخوانید: ۱۰ تکنیک فروش که هر فروشنده موفقی باید آن را یاد بگیرد
بازاریابی سببی
با بازاریابی سببی (Cause Marketing)، برندها در حین تبلیغ کالاهایشان، خود را به مسائل اجتماعی نزدیک میکنند. مثلا برند مورد علاقه شما ممکن است تبلیغ کند که خرید از برند آنها منجر به کمک مالی به یک موسسه خیریه خاص میشود.
همچنین این نوع بازاریابی میتواند فراتر از یک کمپین باشد. جالب است بدانید که تمام هویت برخی از برندها با یک موضوع خاص هماهنگ است.
قبل از شروع بازاریابی سببی باید به سه سوال پاسخ دهیم:
- برند ما به چه مواردی اهمیت میدهد؟
- چگونه میتوانیم از موقعیت خود برای حمایت از آن دلایل استفاده کنیم؟
- چگونه میتوانیم مشتریان فعلی و جدیدمان را در جریان فعالیتهایمان بگذاریم و آنها را تشویق به مشارکت کنیم؟
نتیجهگیری
در این مقاله سعی کردیم رایجترین انواع بازاریابی را معرفی کنیم. بسیاری از شرکتها هستند که از ترکیبی از این استراتژیهای بازاریابی برای جذب مشتری استفاده میکنند. فراموش نکنید که هیچ راه درست یا غلطی برای پیادهسازی یک استراتژی بازاریابی وجود ندارد؛ اما برای اینکه بدانیم کدام نوع مارکتینگ موثرتر است باید به این سوال جواب دهیم: چه مقدار نیازهای مشتریهایمان را برطرف کردهایم و به سود رسیدهایم؟
در نهایت، ما باید بر اساس محصول، مخاطبان و منابع خود انتخاب کنیم که چه روشی برای کسبوکار ما منطقیتر است.