جملات تأثیرگذار در بازاریابی تلفنی که باید بلد باشید
بازاریابی روشهای مختلفی دارد ازجمله تلفنی و حضوری. در هرکدام از این روش مهم است که چه حرفی میگویید در بازاریابی حضوری حرف را بیشتر روی کاغذ مینویسند. حالا ما به اینها کار نداریم، میخواهیم در این مقاله جملات تأثیرگذار در بازاریابی تلفنی را بیان کنیم. برای اینکه بازاریابی تأثیر بیشتری داشته باشد لازم است که با مشتری به خوبی ارتباط برقرار کنید، ارتباط برقرار کردن به جملاتی بستگی دارد که به مشتری میگویید. هر چه این جملات بهتر باشند احتمال اینکه بازاریابی موفقتری داشته باشید، بیشتر است.
برای همین است که تو این مقاله میخواهیم جملات تأثیرگذار در بازاریابی تلفنی را بررسی کنیم. در ادامه با ما باشید تا بازدهی بازاریابیتان را افزایش دهید.
در بازاریابی تلفنی چه چیزی را نباید گفت؟
قبل از اینکه بریم سراغ جملات تأثیرگذار در بازاریابی تلفنی لازم است این را بدانید که نباید چند جمله را استفاده کنید. این جملات را در پایین آوردیم:
۱. یکم صبر کنید تا شما را به مسئول بخش مربوطه وصل کنم
این روزها این جمله خیلی استفاده میشود؛ ولی درست نیست. این جمله میتواند مشتری را بسوزاند. کلاً واژه صبر کردن جالب نیست و مشتری از صبر کردن خوشش نمیآید. مثلاً شما در بازاریابی موفق میشوید و مشتری را به خرید کردن راضی میکند. در ادامه بهش میگویید حالا این محصول را میخواهید و مشتری میگوید بله اگر در این هنگام بگویید صبر کنید شما را به مسئول فروش وصل کنم چه اتفاقی میافتد؟
مشتریها صبور نیستند، کلاً شرایط زندگی جوری است که انسان صبور کم پیدا میشود، به خصوص زمانی که در مشتری ایجاد نیاز کردید و مشتری به خرید کردن کنجکاو است.
۲. برای اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کنید
درست است که این جمله خیلی استفاده میشود؛ ولی اصلاً خوب نیست. در علم فروش اصلی وجود دارد که میگوید از هر کانالی مشتری را هدایت و جذب میکنید از همان جا همه کارها را انجام دهید. ثابت شده است یک متن وقتی که شنیده شود تأثیر بیشتری دارد تا اینکه خوانده شود. البته این برای زمانی است که به حرفها گوش دهید، دلیلیش هم مشخص است همه حوصله ندارند که یک عالمِ چیز را بخوانند، پس بهتر است هر چه لازم است را پشت تلفن به مشتری بگویید.
هدایت کردن از یک کانال به کانال دیگر (فرقی ندارد به وبسایت یا اینستاگرام، تلگرام یا واتساپ، یا از کانالها به تلفن) باعث میشود مشتری از دست برود و به این کار پاس دادن مشتری بین کانالها میگویند. مثل این است که وقتی دروازه خالی است پاس به عقب بدید، با وجود اینکه احتمال گل زدن خودتان از پاس به عقب خیلی بیشتر است.
بیشتر بخوانید: چگونه با مشتری صحبت کنیم؟
۳. همین طور که قبلا گفتم…
شاید با خودتان بگویید آخر کجای این جمله بد است. خب اینجا باید بهتان بگوییم مشتری حس میکند که شما فکر میکنید که اون نفهمیده که دوباره بهش میگویید و حس میکند چیزی نمی دانید.
جملات دیگری که نباید گفت:
- منفی بافی نکنید
- از تضعیف رقبا دوری کنید
- تماس گرفتم تا فرایند فروش را پیگیری کنم؛ یعنی شما مهم نیستید فقط دنبال این هستم به شما بفروشم.
جملات تأثیرگذار در بازاریابی تلفنی
برای اینکه در بازاریابی تلفنی نتیجه بهتری بگیرید لازم است که از جملاتی استفاده کنید تا اعتماد مشتری را جذب کنید، از مهمترین این جملات در زیر آمده است:
فرقی ندارد که تو زمینه فروش یا بازاریابی هستید، هر وقت که با مشتری حرف میزنید این مهم است که اعتماد مشتری را جذب کنید. اولین کار برای اینکه اعتماد مشتری را جذب کنید این است که مشتری حس کند حرفهایش را فهمیدید. برای این کار این جمله شگفتانگیز عمل میکند و از مهمترین جملات تأثیرگذار در بازاریابی تلفنی است.
مشتری از دقیقه اول بهتان اعتماد ندارد و وقتی که به شما اعتماد نداشته باشد، حرفهایتان تأثیری روش ندارد و در بازاریابی موفق نمیشوید. پس بهتر است اول کاری کنید که مشتری بهتان اعتماد کند و حس کند میخواهید بهش کمک کنید. مثلاً مشتری میگوید که چندین لپتاپ خرید کرده؛ ولی هیچ کدام به درد نخوردند. در جواب میگویید کاملاً حق با شماست این روزها محصولات جعلی تو بازار خیلی زیاد شدند، ولی مزیت شرکت ما این است که همیشه محصولات اصلی دارد.
۱. به شما اطمینان میدهیم که…
این هم جمله دلگرمکننده و مثبت دیگر است که اعتماد مخاطب را جذب میکند. این جمله از مهمترین جملات تأثیرگذار در بازاریابی تلفنی است. ثابت شده است وقتی اول صحبت این جمله را بیاورید تأثیرگذاری ادامه حرفهایتان بیشتر است. این جمله به مشتری ثابت میکند که قصد شما کمک است در این صورت میل بیشتری به خرید پیدا میکند. یک مثال خیلی دم دست: وقتی ماشینتان خراب میشود برای تعمیر کردنش پیش چه کسی میروید؟ کسی که به او اعتماد دارید یا کسی که بهش اعتماد ندارید؟
زمانی در بازاریابی تلفنی موفق میشوید که ارتباط خوبی با مشتری برقرار کنید و اعتمادش را جلب کنید، هر جملهای که اعتماد مشتری را جلب کند از جملات تأثیرگذار در بازاریابی تلفنی است.
مثلاً فرض کنید که یک بازاریاب شرکت زیبایی با شما تماس گرفته، شما به او میگویید که به دنبال درمانی برای جوشهای صورتم هستم و میخواهم از شر این جوشها نجات پیدا کنم. در جواب بهتان بگوید سرم ضد جوش … شما را از دست جوشها نجات میدهد، این جواب بیشتر تأثیر دارد یا اینکه بگوید به شما اطمینان میدهم که با استفاده از سرم ضد جوش … صورتتان از هرگونه جوش پاک میشود.
۲. درک میکنم که این برای شما ناخوشایند بوده است.
در اینگونه موارد مشتری حس میکند او را درک کردید و هم دردش هستید. در این شرایط مشتری بیشتر بهتان اعتماد میکند، هر چه مشتری بیشتر بهتان اعتماد داشته باشد، احتمال اینکه حرفهایتان بیشتر رویش تأثیر بگذارد و او را وادار به خرید کند، بیشتر است.
مثلاً مشتری بهتان میگوید که لپتاپم سرعت ندارد و هی هنگ میکند و شما در جواب به او میگوید درک میکنم که این برای شما ناخوشایند است، ولی لپتاپی که ما داریم اصلاً هنگ نمیکند و با محصولات ما این مشکلات را نخواهید داشت.
۳. ما حتماً این کار را برای شما انجام میدهیم خانم یا آقای…
به نظر من این مهمترین جمله تأثیرگذار در بازاریابی تلفنی است. حتماً میپرسید چرا؟ خب این جمله جدا از اینکه باعث میشود که مشتری بهتان اعتماد کند، بلکه باعث آرامش مشتری میشود. خیال مشتری از اینکه قصد شما کمک کردن به او است، آسوده میشود. مشتری حس میکند ارزش زیادی پیش شما دارد و شما دنبال حل مشکل او هستید.
بیشتر بخوانید: شناخت فرصتهایی که میتوان بر تصمیم مشتری تاثیر گذاشت
۴. کاری که میتوانم سریع انجام بدهم این است که…
در این شرایط مشتری حس میکند که برای شما خیلی مهم است و پیگیر کارش هستید و میخواهید در کمترین زمان ممکن مشکلش را حل کنید. این جمله هم مانند جملات بالایی باعث میشود مشتری بیشتر بهتان اعتماد کند. در عرصه فروش هر چه بیشتر به مشتری اهمیت بدهید، احتمال خریدنش بیشتر است.
مثلاً مشتری میگوید که من باید طرح فوتوشاپیم را دو روز دیگر به استاد تحویل دهم؛ ولی لپتاپم هنگ میکند و فوتوشاپ باز نمیشود. شما در جواب به او میگویید کاری که سریع میتوانم برای حل مشکلتان انجام دهم این است که یک لپتاپ صنعتی بهتان بدهم.
۵. درک میکنم، مطمئن باشید که هر کاری در توانم باشد برای کمک به شما انجام میدهم.
شما با گفتن این جمله به مشتری ثابت میکنید که دوست ندارید مشکلی برایش پیش بیاید و میخواهید بهش کمک کنید. اخلاق بیشتر آدمها اینجوری است وقتی یکی بهشان ثابت میکند میخواهد بهشان کمک کند خوشحال میشوند و به او اعتماد میکنند و در آینده اصلاً فکر نمیکنند که این شخص باز هم میخواهد بهشان کمک کند یا خیر.
گیج کننده بود؟ مثلاً یک بازاریاب کاری میکند حس کنید میخواهید به او کمک کنید، شما این حس را میکنید و بهش اعتماد میکنید. در ادامه این بازاریاب محصولی را به شما معرفی کند که نیاز اصلی شما نیست؛ ولی جوری تظاهر کند واقعاً بهش نیاز دارید، چه واکنشی نشان میدهید؟
احتمالاً با خودتان میگویید قصد این شخص کمک به من است و راست میگوید پس این محصول را میخرم. این مثال خیلی ساده بود و بازاریابان از تکنیکهای حرفهایتر استفاده میکنند، البته این را در نظر بگیرید که با خواندن مثال حس میکنید تأثیر ندارد؛ ولی وقتی خودتان توی عمل قرار بگیرید تأثیر آن را حس میکنید.
مثلاً مشتری ناراحت است از محصولی که یکی از همکارانتان یا فروشندگانتان به او فروخته و شما در جواب این جمله را بهش میگویید.
۶. درک میکنم این نا امید کننده است؛ ولی بیایید ببینم چجوری میتوانیم این مشکل را حل کنیم.
این کار به مشتری اثبات میکند که از مشکلش ناراحت هستید و میخواهید به او کمک کنید تا مشکلش را حل کند. مثلاً مشتری میگوید لپتاپم فوتوشاپ را باز نمیکند و ازلحاظ نرم افزاری مشکلی ندارد حتی ssd هم برای لپتاپم گذاشتم؛ ولی مشکلم حل نشده است. شما این جمله را بهش میگویید و در ادامه محصولتان را معرفی میکنید.
جمعبندی
بازاریابی تلفنی از تأثیرگذارترین شیوههای بازاریابی است، برای اینکه بازدهی بازاریابی تلفنی را بالا ببرید لازم است چند کار را انجام دهید که ما تو این مقاله گفتیم. اول گفتیم که در بازاریابی تلفنی چه سخنانی نباید زد و بعد جملات تأثیرگذار در بازاریابی تلفنی را بررسی کردیم.