با SEO از آغاز تا امروز (قسمت اول)

0

بررسی تاریخچه SEO همانند بررسی تاریخچه دست دادن است. همه ما می دانیم وجود دارد و بخش مهمی از کسب و کار محسوب می شود. اما زمان زیادی را صرف تفکر درباره ریشه های آن نمی کنیم، فقط می خواهیم بدانیم چگونه از آن به طور روزانه استفاده کنیم.

با این حال، برخلاف دست دادن، SEO نسبتا پدیده ای جوان و پیوسته در حال تغییر است. تصور می شود که زمان تولد آن در حدود سال ۱۹۹۱ باشد. در دوران عمر نسبتا کوتاهش به سرعت رشد کرده و به مرحله بلوغ رسیده است؛ کافی است نگاهی به تغییرات الگوریتم گوگل بیاندازید تا متوجه این امر شوید.


بیشتر بخوانید: با SEO از آغاز تا امروز (قسمت دوم)


خب SEO از کجا شروع شد، و چگونه این چنین اهمیت پیدا کرد؟ با ما همراه باشید تا به گذشته رفته و پاسخ این سؤال را بیابیم.

اما ابتدا، نگاهی به موتورهای جستجو

اولین ایده برای ساخت یک آرشیو مشترک برای تمامی داده ها در سراسر جهان در سال ۱۹۴۵ مطرح شد. چندین دهه بعد در سال ۱۹۹۰، Alan Emtage دانشجوی دانشگاه McGill،  آرچی (Archie) را خلق کرد، که برخی می گویند اولین موتور جستجو محسوب می شود. با این حال Archie همان چیزی بود که Slawski مدیر و بنیانگذار SEO by the Sea “بهترین راه برای یافتن اطلاعات از سایر سرورها در اینترنت به طور همزمان” نامید.

با SEO از آغاز تا امروز

دهه بعد شاهد چندین تحول اساسی بود، نسخه های تجاری تری از موتورهای جستجو که امروزه می بینیم:

فوریه ۱۹۹۳: ۶ دانشجوی دانشگاه استنفورد Architex را خلق کردند، که بعدها موتور جستجوی Excite نامیده شد. برخی می گویند Excite “انقلابی در روش طبقه بندی اطلاعات” بود که موجب ساده تر شدن یافتن اطلاعات از طریق دسته بندی نتایج بر مبنای کلیدواژه های یافت شده درون محتوا و بهینه سازی پس زمینه شد.

ژوئن ۱۹۹۳: متیو گری وب گسترده جهانی World Wide Web Wanderer را آغاز نمود، که بعدها به wandex معروف شد.

اکتبر ۱۹۹۳: مارتین کوستر ALIWEB را معرفی نمود، که به مالکان سایت اجازه می داد تا صفحات خودشان را ثبت نمایند.

دسامبر ۱۹۹۳: حداقل سه موتور جستجوی bot-fed وجود دارند – JumpStation، RBSE spider و World Wide Web Worm – که احتمالا به این معنا است که آن ها بوسیله روبات های وب که می توانستند هم سرورها و هم محتوای سایت را برای تولید نتایج جستجو کنند قدرت یافته بودند.

۱۹۹۴: موتورهای جستجوی Alta Vista، Infoseek، Lycos و Yahoo پدید آمدند.

با SEO از آغاز تا امروز

۱۹۹۶: بنیانگذاران گوگل لری پیج و سرگی برین شروع به ساخت موتور جستجویی نمودند که در ابتدا BackRub نامیده می شد.

آوریل ۱۹۹۷: AskJeeves معرفی شد، که بعدها به com تبدیل شد.

سپتامبر ۱۹۹۷: com به عنوان نام دامنه ثبت شد.


بیشتر بخوانید: ۶ استراتژی بازاریابی آنلاین مورد نیاز کارآفرینان


باید ذکر شود که حدود ۲۰ سال بعد، در ژوئن ۲۰۰۹، مایکروسافت Bing را ارائه کرد؛ نسخه قبلی آن Live Search، Windows Live Search و MSN Search نیز نامیده می شد.

اما اینجا جایی است که SEO پدیدار می شود. همانطور که موتورهای جستوجو به روز تر شده و به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گرفتند، مالکان آنها نیز باهوش تر شدند. همانطور که جامعه SEOMoz بیان می کند، “دریافته شد که با انجام یکسری اقدامات ساده، نتایج موتورهای جستجو می تواند دست کاری شده و از اینترنت پول بدست آورد”.

این نتایج چندان با کیفیت نبودند. و این همان جایی است که داستان SEO آغاز می شود.

تاریخچه مختصری از SEO و جستجو

دهه ۹۰

خانواده ها با اینترنت بیشتر ارتباط برقرار کرده و از موتورهای جستجو برای دسترسی راحت تر به اطلاعات استفاده نمودند. اما همانطور که در بالا ذکر شد، مشکل کیفیت نتایج وجود داشت.

با SEO از آغاز تا امروز

در عین حال که نتایج موتورهای جستجو با واژگان استفاده شده در جستجو مطابقت داشتند اما معمولا محدود به همان واژگان بود، زیرا حجم عظیمی از مالکان سایت ها بارها و بارها از کلیدواژه ها در متون خود استفاده می کردند تا رتبه بندی خود را بهبود بخشیده و ترافیک را به صفحات خود هدایت کنند.

همچنین اندکی تبانی هم وجود داشت. علاوه بر کلیدواژه ها افراد از لینک های پشت سرهم استفاده می کردند تا قدرت خود را افزایش دهند. نه تنها هیچ معیار رتبه دهی وجود نداشت بلکه در آن زمان موتورهای جستجو الگوریتم های خود را بر این اساس تنظیم کرده بودند و اقدامات “سئو کلاه سیاهی” وجود داشت که این تنظیمات آن ها را حل نمی کردند.


بیشتر بخوانید: تکنیک های فروش آنلاین ، گام ۳: جستجوی کلیدواژه


اما در همان زمان دو نفر در استانفورد به ایده ای دست یافتند

این دو نفر مقاله ای در استنفورد با عنوان “آناتومی موتور جستجوی وب فوق متنی” را منتشر کرده و در آن نوشتند: “… مدل کسب و کار غالب برای موتورهای جستجوی تجاری، تبلیغات است. اهداف مدل کسب و کار تبلیغات همیشه با ارائه جستجوی با کیفیت به کاربران مرتبط نیست.”

در همین مقاله پیج و برین برای اولین بار PageRank را معرفی نمودند، فناوری که گوگل برای کمک به رتبه دهی نتایج جستجو بر مبنای کیفیت و نه صرفا کلیدواژه استفاده می کند. برخی ممکن است بگویند این نظر راه را برای سئو به شکلی که اکنون ما آن را می شناسیم باز کرد.

با SEO از آغاز تا امروز

اوایل دهه ۲۰۰۰

اوایل دهه ۲۰۰۰ شاهد غلبه گوگل بود. در فرایند تبدیل نمودن فناوری موتورهای جستجو کمتر تبلیغات محور، گوگل شروع به تهیه اصول راهنما برای “سئو کلاه سفید” نمود. نوعی که آدم خوب ها به آن می پردازند.\ تا به رتبه دهی وب مسترها بدون هرگونه رفتار مشکوک و نادرست در دهه ۹۰ کمک کند.

۲۰۰۰-۲۰۰۲

اما بر اساس Moz، این اصول راهنما هنوز اثر واقعی بر رتبه دهی نداشتند، پس افراد به خود زحمت دنبال نمودن آن ها را نمی دادند. این امر تا حدودd به این دلیل بود که PageRank مبتنی بر تعداد لینک های ورودی به صفحه ای معین بود، هرچه تعداد این لینک ها بیشتر باشند رتبه بالاتر خواهد بود. اما هنوز راهی برای سنجش اعتبار این لینک ها وجود نداشت. برای اوایل دهه ۲۰۰۰، همچنان احتمال استفاده از فنون backlinking برای رتبه دهی به صفحاتی وجود داشت که حتی با معیار جستجو متطابقت نداشتند.


بیشتر بخوانید: ۴ دلیل رایج شکست استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو


در سال ۲۰۰۱، برین و پیج در برنامه چارلی رز شرکت کردند. هنگامی که میزبان از آن ها پرسید چرا به این خوبی کار می کند؟ برین تأکید کرد که گوگل یک موتور جستجو است نه چیزی دیگر، و در پی “وب به عنوان یک کل است، و نه صرفا اینکه کدام واژگان در هر صفحه حضور دارند”. گوگل هزاران الگوریتم را به کار می گیرد تا از نزدیک این واژگان را بررسی کند.

۲۰۰۳-۲۰۰۴

این رویکرد به وب که چیزی بیش از صرفا واژگان است در نوامبر ۲۰۰۳ با به روز رسانی Florida برای الگوریتم گوگل شکل گرفت. سایت های زیادی رتبه خود را به دلیل این به روزرسانی از دست دادند و سایت های زیادی از این تغییر بهره بردند. این اولین بار بود که سایت ها به خاطر اموری همچون استفاده بیش از حد از کلیدواژه ها تنبیه می شدند، که تأکید گوگل بر حل مشکلات کاربر اساسا با محتوایی با کیفیت را نشان می داد.

در سال ۲۰۰۴ یکی از اولین نسخه های جستجوی صوتی گوگل معرفی شد چیزی که نیویورک تایمز آن را تجربه ای نیمه تمام خواند. و در حالی که این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی بود اما علامتی از اهمیت آینده تلفن همراه در سئو محسوب می شد.


پیشنهاد نویسنده: کسب رتبه بالا در سرچ گوگل چه مدت زمان لازم دارد؟


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.